Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 26 maj 2017

Vad betyder skrivandet för dig?

Vad betyder skrivandet för dig?

Pengar
Pengar är bara till bekymmer, brukar maken säga. Jag instämmer i hans ord. Läste i morse en artikel där Camilla Läckberg försvarade sina 200 miljoner i inkomst, med att hon inte alls hade de pengarna. De satt investerade i hennes hus, båt etc...

Jag tror man har fler bekymmer om man har 200 miljoner i inkomst, än om man får det att snurra runt. Det räcker att få tillräckligt med inkomst för att kunna leva för dagen.

Varför skriver du?
Alla skriver vi av olika orsaker, många för att de har en historia att berätta, andra för att de helt enkelt måste skriva. Några har det som sitt arbete, spökskrivare, läromedelsförfattare etc.

Jag skriver för att jag måste, för att orden tvingar sig på och pockar på att få komma ut. Jag skriver för att sätta ett fotavtryck i historien och på så sätt bli en del av den historia jag skriver om. Jag skriver till mig själv, för att jag vill försvinna bort i fantasin, leva i andra världar, miljöer och få läsa en spännande bok.


Vad betyder skrivandet för dig?
Några författare säger att skrivandet är ett lidande man måste ta sig igenom. En föreställning jag också får när jag läser böcker av tidiga författare, som skrev för att de måste få in pengar. De fick förskottsbetalning och hade sedan pressen på sig att prestera något.

För mig betyder skrivandet mer än pengar. Det är ett sätt att leva, att sprida kunskap, att få jobba med just det jag älskar, orden.


Skrivarkurser
Ovanstående frågor ställer jag alltid till skrivkursdeltagarna på mina skrivarkurser. Kanske inte den om pengar, men det är ändå något som alltid kommer upp till diskussion. Det är därför jag vet att det finns många olika anledningar till att folk skriver. Jag får dem berättade för mig under skrivarkurserna.

Nu dröjer det inte förrän sommarens skrivarkurser drar igång, fyra helger med ivriga kursdeltagare som alla bär skrivandet inom sig. Alla har en berättelse de vill få ner, alla bär på en dröm. Är glad att jag även har en höstkurs i år. Det gör att jag inte behöver vänta ett helt år på att möta nya skrivsugna deltagare.


Vilken är din dröm?
Min dröm är att skriva 100 böcker innan jag dör. Jag jobbar på det. Innan året är slut är jag nästan halvvägs med 45 böcker. Det innebär att om jag får leva och ha hälsan tills jag är 83 har jag uppnått målet, eller...

Men vad gör det om jag inte lyckas skriva 100 böcker innan jag dör. Jag har haft roligt under vägen till målet. Dessutom har jag fått möjlighet att arbeta hemifrån, vara tillsammans med maken och hundarna. På bilden nedan ser du Kiara, 8 veckor, Tudor, snart 4 år och jag, Kim, nyss fyllda 63 år.

Det gäller att ha kul när du skriver, att tänka på att det är själva resan som är det roliga och inte målet i sig.

Nå, har du svar på mina frågor: Varför skriver du? Vad betyder skrivandet för dig? Vilken är din dröm?

Lycka till med skrivandet!



Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare 


Copyright Kim M. Kimselius
 

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?  

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2017 för mig, Kim M Kimselius?
 

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!
   
Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!