Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 12 september 2017

Att stjäla sig till skrivtid

Att stjäla sig till skrivtid

Att arbeta som författare på heltid innebär inte att man har all tid i världen för att skriva. Även jag måste "stjäla till mig skrivtid".

Visst skriver jag, men det är inplanerade böcker, sådana som redan ligger ute på hemsidan, de böcker läsarna väntar på. Men jag har så många andra böcker jag vill skriva. 51 påbörjade böcker i datorn. Ibland vaknar jag mitt i natten av att någon bok pockar på att få komma ut, en av de där 51. Jag försöker trycka ned boken och fortsätta sova, men till slut blir behovet att skriva alltför stort och jag stiger upp. Självklart förväntar jag mig att få kasta mig över tangenterna/skrivboken i samma stund jag stiger upp. Men nejdå, två ivriga, pigga hundar viftar på svansarna, förväntansfulla över de tidiga morgonrutinerna, tidig frukost, promenad i mörkret, lite läskigt, men spännande med alla främmande ljud som inte hörs när det är ljust.

Till slut, äntligen, får jag starta upp datorn och sätta mig för att skriva. Jag har tid på mig ända fram till 08.00 då min "vanliga" arbetsdag startar. Självklart vaknar maken extra tidigt den här morgonen, kikar in och undrar vad jag håller på med. Jag hummar bara. Han ser att jag skriver och går ut igen. Jag skriver på.

Maten kommer i andra hand, orden flödar och jag blir tårögd av lycka över att få in dem i datorn. Berättelsen kastar sig över mig, skakar om, överväldigar och gör mig salig. När klockan nästan är åtta, stänger jag ner dokumentet. Jag går ut för att göra frukost och säger till maken "Det här är det bästa jag någonsin har skrivit!" "Självklart! Som alltid!" svarar han och jag ler tacksamt mot honom.

Jag tar min skål med blåbär och yoghurt och tassar in i skrivrummet igen, för att börja den "riktiga" arbetsdagen. Fortfarande rusig av lycka över alla ord som har kommit ur mig under mörkrets timmar. Ännu inte trött, men det lär komma på eftermiddagen. En dag ska den här boken bli klar, tänker jag.

I nästa stund är de en av de andra 51 böckerna som gör sig påmind, men den måste jag trycka ner. Nu är det 10 sätt samarbete lyfter din kreativa karriär och Tsunamikatastrofen i Lissabon som ska prioriteras, och Staden på andra sidan Pyramiden och... Ja, du ser, jag har att göra. 


Jaha, där kom idén till ännu en bok. Bäst att jag skriver ned början, slutet och stolpar till mitten och lägger den till samlingen, det får bli 52 påbörjade böcker i datorn. Undrar när jag ska hinna skriva färdigt alla dem?

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.  

 








5 kommentarer:

  1. Hej Kim, när du får en ny idé börjar du tänka ut dramaturgin eller är den redan "klar" med idén eller börjar du bara skriva det som dyker upp? Jag känner att mitt skrivande ofta stannar upp för att jag ska fundera ut hur jag ska berätta dramaturgiskt, om du förstår vad jag menar.
    Kram Emmelie

    SvaraRadera
  2. Hej Emmelie

    När jag får en idé har jag helheten klar för mig. Då skriver jag "benet" direkt, med andra ord själva stommen. Låter orden flöda och bara skriver på. Därefter bearbetar jag boken. Visst har du läst mina handböcker om skrivandet: Att skriva med glädje och Att hitta glädje i skrivandet? Där hittar du beskrivningar på hur jag bygger upp en berättelse.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har läst dem, men det är dags att läsa om dem, behöver inspirationen :) Tack för svar! Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har dem, men dags att läsa dem igen, behöver inspirationen :) Tack för svar! Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Emmelie
    Ja, då är det dags att läsa dem igen. Hoppas du får ordning på skrivandet.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!