Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 4 december 2017

Få tid att skriva i december

Få tid att skriva i december

December är en hektisk månad, det är julstök, luciafirande, julbord, signeringar, föreläsningar, familjesammankomster... Ja, det är helt enkelt väldigt mycket som ska göras.

Pappa spelar dragspel för mig på min födelsedag.
Hur ska du då hinna skriva?

För min del brukar det vara vissa dagar i december då jag är alltför trött för att skriva efter bilkörning i halt väglag, med efterföljande signering i ett par timmar. Då är det skönt att bara lägga upp fötterna i högläge och läsa när jag kommer tillbaka till skrivarstugan.

Jag får inte dåligt samvete för att jag inte skriver, eftersom jag skriver stolpar på de ord som pressar på och vill komma ut. Jag har ändå gjort något på min bok. Dessutom har jag redan haft en full arbetsdag. Att då ge sig tillåtelse att lägga sig i soffan med en bok är helt acceptabelt.

Att läsa är även att arbeta för mig. När jag läser lär jag mig mycket. Jag lär mig hur man INTE ska göra. Läsandet har gett mig flyt i skrivandet, för jag vet automatiskt hur det ska låta, jag behöver inte tänka efter om grammatiken stämmer. Jag bara vet. När jag läser faktaböcker lär jag mig otroligt mycket.

Vanligtvis i december tillåter jag mig att koppla av med böcker, det är ändå jobb, för jag läser recensionsböcker. På så sätt förenar jag nytta med nöje, lär mig och kan glädja den författare vars bok jag senare recenserar.

Skulle du inte prata om hur man fick tid att skriva i december? kanske du tänker. Jo, det är tanken. Men jag vill också visa dig på att det är helt i sin ordning att inte skriva, att ta en paus för att hinna med i julstöket.

Ha en skrivbok där du kastar ner idéer, tankar, meningar och stolpar. Saker som gör att du lätt kan komma igång med din berättelse när du får tid över. Jag brukar alltid påbörja en ny bok på annandag jul. Då har jag vilat upp mig efter signeringarna. Kanske har du också en stund över i julstöket, då du kan stänga in dig i din kammare och försvinna bort i fantasin. Det är ett sätt att stressa av och släppa alla måsten.

Önska dig en handbok om skrivandet i julklapp och läs dig till inspiration och skrivglädje. Eller köp boken innan. Köp den nu och unna dig en stund varje dag för att utvecklas som författare, antingen genom att läsa, skriva anteckningar, eller att få ur dig en bit av din berättelse.

Du behöver inte sitta i flera timmar och skriva eller läsa. Ibland räcker det med en halvtimma, en kvart. Det viktigaste är att du inte stressar dig själv och tvingar ur dig orden, då är det bättre att låta bli, för resultatet blir inte bra.

Önskar dig en riktigt härlig december, med många ord i alla dess former!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se




2 kommentarer:

  1. Tror definitivt att man behöver vila sig lite från skrivandet och göra annat. Varför inte under julmånaden december? Givetvis kan man också delegera en hel del av julstöket till övriga familjen.
    Men tack för dina tips till mig som är debuterande författare med första boken skriven och utgiven.

    SvaraRadera
  2. Hej Kikki

    Ja, december är en bra månad att vila sig från skrivandet, speciellt om man har varit med i NaNoWriMo i november.

    Spännande! Lycka till med din bok!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!