Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 19 mars 2018

Du är bättre än du tror!

Du är bättre än du tror!

Jag tror inte det finns en enda författare som inte någon gång har tvivlat på sig själv och sin berättelse. Oftast tvivlar författare sig igenom en hel bok, utan att tro riktigt på berättelsen. Iallafall är det vad jag fått fram utifrån att läsa inlägg i de olika Facebookgrupperna för författare.

Självklart har jag också tvivlat på det jag har gjort. Därför var det extra roligt att plocka upp en berättelse med datum 1992 och upptäcka hur bra den var.

Häxjakten är den berättelse som ligger som grund för min bok Jag är ingen häxa. Den andra boken i min historiska äventyrsserie om Theo och Ramona. Precis som debutboken, Tillbaka till Pompeji, sålde den här boken i 11.000 exemplar första veckan. Magiskt egentligen, när man tänker efter.

Förlaget ville ha det här manuset som mitt andra manus, men precis när redaktören lade på luren sa hon: "Åh, vad det ska bli spännande att läsa ännu en historisk äventyrsbok av Kim M. Kimselius!" Sedan sa det klick i örat och jag satt där med en fantasybok som förlaget hade beställt, i tron att det var en historisk äventyrsbok om häxförföljelsen. Det var bara att sätta mig och skriva den bok förlaget ville ha. I ett längre blogginlägg har jag berättat om det.

I höstas tyckte jag det var dags att den här berättelsen fick bli en riktig bok. Ju fler berättelser jag plockar upp ur byrålådorna, desto snabbare når jag mitt mål om hundra böcker. Häxjakten är min 47:e bok.

Du är bättre än du tror!
När jag skrev Häxjakten sprudlade orden ur mig och det var som om jag hade ett magiskt trollspö som formade orden. Jag bara skrev!

Men allteftersom åren har gått har jag tvivlat på att berättelsen varit bra. Jag har utvecklats under mina 21 år som etablerad författare. Jag har lärt mig mycket. Inte kunde en nästan 30 år gammal berättelse vara lika bra.

Döm om min förvåning när jag ibland till och med tyckte den var bättre än det jag skriver nuförtiden. Nu har jag krav på mig, även om jag skriver med glädje. 1992 hade jag ännu inte skickat in till förlag. Då drömde jag bara om att bli författare, jag skrev till mig själv, för byrålådan. Det gjorde att jag kunde skriva precis vad jag ville.

Därför har det varit ett par underbara dagar när jag har skrivit in Häxjakten i datorn. Den var skriven för så länge sedan att den var skriven på skrivmaskin och inte fanns digitalt. Men det gav mig också möjlighet att ändra i texten.

Igår kväll kunde jag äntligen skriva de efterlängtade orden:
Nu ska jag läsa korrektur, skicka till korrekturläsarna och snart är boken redo för tryckning. Tänk att Häxjakten äntligen ska komma ut som riktig bok. Något jag inte ens hade kunnat föreställa mig när jag skrev berättelsen.

Jag har försökt slå in i ditt huvud att du är bättre än du tror, samtidigt som jag försöker övertala mig själv samma sak. För visst tvivlar vi ständigt. Men vi duger som vi är, våra berättelser duger, de kan förbättras, men oftast är grunden tillräckligt bra för att bygga vidare på.

Gå igenom ditt material. Kanske har du någon berättelse liggande som du har tvivlat på. Läs igenom den! Förmodligen är den tillräckligt bra för att äntligen få bli en tryckt bok.

Lycka till!

Nu ska jag korrekturläsa Häxjakten!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se. 


 




2 kommentarer:

  1. Så rätt, Kim!

    Nu har jag satt upp ett diplom för ett (facklitterärt) alster som jag har skapat. (Nåja, ramen är för stor, så det glider ner, men det blir ett senare problem.)

    Hälsningar

    Per

    SvaraRadera
  2. Hej Per

    Bra gjort Per!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!