Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 17 april 2018

Nå ut till dina läsare

Nå ut till dina läsare

Det finns många sätt att nå ut till sina läsare, helst ska du komma på en unik idé, något ingen annan har tänkt på.

Läsarna
Oftast får man en trogen läsarskara som läser allt man skriver. Jag har upptäckt många egenutgivna böcker, vars författare jag har blivit trogen läsare till. Se till att hålla kontakten med dina läsare. Lotta ut böcker till dem, låt dem bli testläsare, hitta på roliga saker tillsammans med dem. Fika efter en signering till exempel.

Författarvänner
Byt böcker med dina författarvänner, läs och recensera. Har du en blogg, skriv om boken där. Se till att de du byter böcker med även läser och recenserar din bok!

Tribes
Tribes är det nya inneordet, eller så ligger jag efter i tiden, för jag har nyligen hört talas om det, ändå har jag haft tribes längre än ordet funnits, eller...

En tribe är helt enkel en grupp av människor som är samlade runt ett gemensamt mål, eller en gemensam sak.

Förmodligen tillhör du många tribes, utan att du är medveten om det. Går du på gym har du en grupp du kan nå ut till där. Håller du skrivarkurser blir dina kursdeltagare dina tribes. Ridskola, dans, olika föreningar, alla har de något gemensamt, de är en plattform där du träffar potentiella köpare av dina böcker. Glöm inte att du aldrig får skrika ut KÖP MIN BOK! Tala om boken med värme, gör så de blir nyfikna på boken, utan att de för den skull blir trötta på att höra talas om den.

Fans
Fans är tacksamma, för de sprider gärna hur bra dina böcker är. De startar fanklubbar och engagerar sig, de skriver om dig och dina böcker på internet, lägger ut foton och är mycket aktiva. De är guld värda, var rädd om dem!

Hemsida
Utan en hemsida har du ingen chans att nå ut med din bok. När jag recenserat en bok och länkar till författaren vill jag länka till författarens hemsida, speciellt om det är en egenutgivare, som verkligen behöver fler träffar på sin sida. Om du kommer ut på ett förlag har de en notis om dig på sin hemsida, men det är ännu bättre om du har en egen hemsida. Där kan du vara mer personlig och berätta mer än vad förlaget gör. De har oftast bara knapphändig information.

Läs böcker
Läs böcker om marknadsföring. Den senaste i raden böcker jag har läst är Kristina Svenssons Nå ut med din bok - Marknadsföring för författare. Den har ännu inte kommit ut, men jag har tjuvläst den... Sträckläste den faktiskt, för den var intressant och givande. En bok som länge har saknats i handeln. Boken är på väg till tryckeriet och väntas komma ut inom några veckor.

Kristina är duktig på marknadsföring och har fått med mängder av bra tips i den här boken. 

Bloggar
Det finns många bokbloggare som vill ha böcker, men skicka inte bara till dem. Sänd ett mejl och hör med dem ifall de är intresserade. Ibland blir bokbloggare överösta av böcker. Jag tillhör dem. Jag bloggar varje helg om böcker jag har läst eller lyssnat på. Recensionshögarna är mitt eviga dåliga samvete. Därför är jag glad om någon kontaktar mig innan jag får en tegelsten till bok på posten.

Ta dig tid att kontakta bloggarna, då är det större sannolikhet att de tar sig tid att läsa din bok!

Slutord
Tro på dig själv och din bok, då kommer du att nå ut till dina läsare och få stor spridning på böckerna!

Varför tar jag upp det här, nu igen, kanske du tänker? Jo, det beror på att jag får många frågor hur man ska göra för att få ut sin bok, hur man hittar läsare.

Börja i liten skala med ovanstående punkter och du kommer att märka att boken sprider sig av sig själv till slut. Jag vet själv hur jag känner när jag har läst en riktigt bra bok, jag vill att hela världen ska veta om det och rekommenderar boken till alla jag känner, förutom att jag bloggar om den.

Lycka till med din berättelse, berätta gärna hur det går!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!