Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 22 maj 2018

Den bästa bok jag har någonsin har skrivit

Den bästa bok jag har någonsin har skrivit

Du har hört mig säga de orden förr: "Den bästa bok jag någonsin har skrivit." Det är alltid den känsla jag bär inom mig när jag har avslutat en bok. Jag har levt länge med boken och den har etsat sig fast i mig, jag bär den inom mig, därför är det kanske inte så konstigt att jag känner så.

Ändå kan jag definitivt säga de orden om Tsunamikatastrofen i Lissabon. Det är en bok jag har arbetat intensivt med, den har gett mig så mycket nya kunskaper och genom en otrolig researchresa har jag fått möjlighet att måla upp en bild av staden för dig.

Dessutom har jag ännu en gång utmanat mig själv att skriva på ett helt nytt sätt och jag har bara fått lovord från korrekturläsarna. Visst har de påpekat vissa saker, något som har gjort att jag har ändrat, lagt till, tagit bort, men det är bara småsaker. Själva berättelsen har hållit från grunden.

Så här skriver Ingela Svensson om boken:
"Kim har en otrolig förmåga att göra personer och miljöer levande enbart genom sina ord. Jag kan med lätthet se, lukta och uppleva samma fasa som personerna i boken gör när de hamnar mitt i en naturkatastrof. Men mitt i allt elände finns även en vacker beskrivning av staden Lissabon som den kan ha sett ut före jordbävningen. Kim tar dig med på en underbar resa till hennes Lissabon. Hennes kärlek till staden lyser igenom i varje ord."

Även mina Lissabonsguider, Märtha och Thomas Rebert har korrekturläst, faktagranskat och tyckt till: 
”Kim har på ett imponerande sätt vävt in tidstypisk fakta i sin fängslande roman om tsunamikatastrofen i Lissabon. Boken levandegör Lissabon 1755 på ett gripande och engagerat sätt både kulturellt och geografiskt. 
Kim berättar med stor inlevelse om en världshistorisk katastrof. Bra inkörsport till staden Lissabons värld idag och igår! Givande introduktion till Lissabon som turistmål!”  

Jag kanske har orsak att tycka att det här den bästa bok jag har gjort, eller vad tror du?

Baksidestexten:
En jordbävning inträffar i havet nära Lissabon, Portugal, den 1 november 1755. Jordbävningen är mycket kraftig. Skalvet orsakar stora skador på staden. Theo och Ramona befinner sig mitt i katastrofens centrum. De kämpar för sina liv, tillsammans med alla andra drabbade. De människor som klarat sig andas ut, utan att veta vad som är på väg mot dem. En halvtimme efter skalvet kommer en flera meter hög tsunami. Mitt i vägen för den gigantiska vågen står de överlevande, som flytt ned till hamnen för att undkomma fallande byggnader och eldens härjningar. Ännu en gång får de kämpa för att överleva.

En levande skildring av händelserna som tog många av stadens liv och förintade större delen av Lissabon. En oförglömlig läsning!



Tsunamikatastrofen i Lissabon är en bok jag har pillat i minst lika mycket som jag gjorde med min debutbok Tillbaka till Pompeji. Jag har ställt höga krav på att boken ska vara så perfekt som möjligt, något jag gör med alla mina böcker. Men jag brukar inte hålla på att byta ord i all evinnerlighet som jag har gjort den här gången. Det är som om jag inte riktigt vill släppa ifrån mig boken. Jag vill läsa den igen och igen och igen. Även det ett bevis på att jag är nöjd med boken, ja supernöjd!

Nu släpper jag ifrån mig boken och låter den gå vidare till nästa steg. Offert ska begäras in från tryckerier, sedan skickas boken för tryck och snart, inom en inte alltför avlägsen framtid kommer jag att få hålla boken i handen och sätta den i bokhyllan bland alla de övriga 50 böckerna.

Vill du vara en av testläsarna till boken?
Skriv då till Kim M. Kimselius 
och berätta varför just du ska få ett läsexemplar av Tsunamikatastrofen i Lissabon.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!