Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 14 maj 2018

Intensiv period

Intensiv period

Förra veckan var intensiv. Jag var iväg på både researchresa och föreläsning/skrivarkurs. Jag hade tur med vädret och det var rejält varmt. På söndagseftermiddagen anlände jag till Lilla Hotellet i Tranemo. Eftersom det var sommarväder och jag hade spring i benen efter den långa bilkörningen tog jag en promenad runt sjön i Tranemo.

Tranemo Kyrka är otroligt vacker. Jag bodde i Tranemo två nätter medan jag gjorde research för boken Spöket på Torpa Stenhus.

Dagen därpå körde jag till Torpa Stenhus där jag mötte upp författarkollegan Ingrid Elfberg, vars bok Den du borde frukta, jag hade haft som sällskap under bilturen.

Trots sommarvärmen fick jag ta på ylletröjan när vi gick in i slottet, den metertjocka stenväggarna höll effektivt ute värmen. Tur att jag inte levde på den tiden, jag hade förmodligen frusit ihjäl.

Det blev många timmars rundvandring i slottet, uppför alla branta, höga stentrappor, från källaren, ända upp till taknockarna. Vi såg allt och hörde berättelsen om spökena på Torpa Stenhus. När vi befann oss i en stor sal och precis hade hört talas om ett spöke, en av huset ägare som skakade om huset vid midnatt om man befann sig i det, fångades min blick av ett porträtt i andra änden av salen. En liten pojke såg på mig. Jag gick närmare och kände plötsligt hans närvaro. Jag pekade på porträttet och frågade guiden om han fortfarande fanns kvar i slottet. Hon berättade pojkens historia och jag visste vem som skulle bli mitt spöke på Torpa Stenhus. Som om jag hela tiden hade vetat att han fanns där.
Ingrid berättade att hon hade varit på två guidade turer tidigare på slottet, men aldrig fått höra så mycket som denna gången. Tiden hade rusat iväg och det blev inte lunch förrän långt efter två. Precis innan vi skulle skiljas åt kom vi på att vi inte hade ett enda foto av oss tillsammans. Varma, trötta och mätta skyndade vi oss att ta en selfie på parkeringen.

Jag for tillbaka till hotellet i Tranemo och skrev av mig.

Dagen därpå var jag med i Sveriges Radio P1, innan jag gick in till värdinnan och tackade för mig. Hon hade precis hört mig på radio, så det tog några timmar innan jag kom iväg till Kungsbacka.

Vägen till Kungsbacka vindlade sig fram i natursköna omgivningar. Ibland var det så vackert att jag fick tårar i ögonen och ville stanna för att föreviga skönheten. Men istället njöt jag av stunden och samlade minnena inom mig.

Best Western hotell i Kungsbacka mötte mig med full parkeringsplats och stekhett hotellrum. Jag ställde mig på en laddningsstationsplats och skyndade att checka in. Väl uppe på rummet, såg jag ner på parkeringsplatsen och upptäckte en ledig parkeringsplats. Skyndade ner och parkerade om bilen, något jag ändå hade tänkt göra, men betydligt längre bort.

Som vanligt tog jag en tur runt staden för att upptäcka så mycket som möjligt. Det var full fart på torget, där de skulle ha matmarknad dagen därpå och hela helgen. Vilken tur de hade med vädret. Tillbaka på hotellet försökte jag öppna fönstret för att få ut lite värme, men solen stod rakt på fönstret och det kom in lika mycket värme som redan fanns i rummet. Jag kröp upp i sängen och ägnade mig åt att koppla av med Gabriella P. Kjeilens bok Mellody Looh. Därefter blev det Eurovision, det gick ändå inte att somna tidigt på grund av värmen i rummet. Jag älskade alla lampor, klockor och eluttag i rummet. Önskar bara de hade haft luftkonditionering också. Det blev frukostpåse nästa dag eftersom restaurangen höll på att renoveras.

Jag packade ihop, checkade ut och körde till Toråsskolan i Vallda där jag skulle hålla skrivarkurs för tre fjärdeklasser. Vilka elever! Underbara lärare! Det var oerhört inspirerande att få dem att skriva. Alla gick igång och skrev. En del korta texter, andra längre, men alla skrev. Efter de tre skrivkurserna samlades samtliga elever i en samlingslokal. Där bad läraren mig att jag skulle läsa ur en av mina böcker.

Efter avslutad dag satte jag mig i bilen för fyra timmars bilkörning, efter sex timmars lektioner. Ändå var jag inte så slut som jag hade befarat. Eleverna och lärarna hade gett mig energi och resan hem gick i ett nafs tillsammans med boken Nötskalet av Ian McEvan. Berättar mer om den boken i helgen.

Det var mycket trafik på vägarna eftersom det var början på en långhelg, men resan gick bra och jag möttes av helvilda hundar när jag kom hem. Det var bara att snabbt byta kläder och gå ut på tomten för att träna dem.

Ja, just det. Jag hälsade på min ena bror också och upptäckte att han var en fantastiskt duktig konstnär. Undrar var han har dolt dem talangerna under hela vår uppväxt? Önskar att jag hade fotograferat någon av hans tavlor, för dem var magiska.

Jag måste medge att jag var rätt trött dagen efter att jag hade kommit hem. Men hundarna pockade på uppmärksamhet och jag tog en rejäl promenad med dem. Lite för lång tyckte Kiara och lade sig raklång i gräset i skuggan av en lada när vi var på väg hem. Hon vägrade gå ett enda steg till. Där fick hon ligga en bra stund medan jag stod och njöt av omgivningen och lyckokänslan av att vara hemma igen.

Nu har jag två föreläsningsresor kvar innan det är dags för sommarlov. Då börjar skrivarkurserna på Färgargården och jag längtar intensivt efter att träffa tidigare kursdeltagare, samt att få möta de nya för allra första gången.

Ha en fin vecka. Min kommer att bli lite lugnare än förra veckan. Det här är en skrivvecka och jag kommer att njuta av varje ord som kommer ur mig.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!