Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 26 juli 2017

Allt handlar om skrivarkurser

Allt handlar om skrivarkurser

Just nu har jag en intensiv period med många skrivarkurser. Själva kurserna är fredag till söndag. Men mitt arbete innebär sju dagars arbete varje vecka.

Före varje skrivarkurs ska jag ta fram material. Det blir en hel del papper som ska gås igenom och skrivas ut. Något som tar 1 till 1,5 dag. Ibland tar det längre tid när skrivaren krånglar.

Skicka påminnelsemejl till deltagarna och be dem skriva och berätta om de är allergiska mot något.

Svaren kommer in.

Då är det dags att sätta mig för att bestämma mat, en bra kombination av något för alla. Ibland är det jättesvårt, speciellt i de fall det är många som är allergiska mot olika saker. Jag bläddrar i min kokbok och letar fram recept med så lite ingredienser som möjligt. Rena ingredienser, vilket innebär egenodlade grönsaker och färska kryddor. Kanske är det därför vi får så bra utlåtande på maten varje år.

Nåväl, när jag har hittat recept är det dags att åka in till staden, vilket innebär 3-5 mil, en väg, beroende på vart vi åker för att handla, också det beroende på vad vi ska ha för mat. Bara detta tar större delen av dagen.

Varorna är inhandlade. Ut i trädgården för att plocka in grönsaker. Därefter ska maträtter för tre dagar lagas. Det tar en dag. (Fasar lite för nästa år när vi ska ha skrivarkursen under fyra dagar. Det blir ännu mer mat att tillaga...)

Plötsligt är det fredag och jag har inte hunnit skriva någonting på min bok, trots att jag har varit uppe före solen och stupat i säng när solen försvunnit bakom trädtopparna.

På fredagen kommer kursdeltagarna. Då åker jag till Färgargården för att förbereda deras ankomst. Frukostmaten ska in i kylskåpet, fika och frukt plockas fram och läggs ut. Bord och stolar ställs i ordning. Värmen ska sättas på om det är kallt i huset, vilket det oftast är. Nya handdukar hängas upp, toalettpapper och hushållspapper fyllas på. Bröd, kakor, kaffe, te, filter... Ja, du vet allt det där man behöver för att må bra.

När allt det är iordning sätter jag på tevattnet och gör en kopp te. Det slår aldrig fel. När jag just tagit första klunken knackar det på dörren och första kursdeltagaren anländer, även om det är minst en timma kvar till beräknad ankomsttid. Om det är nya kursdeltagare ska Färgargården visas upp, de ska välja rum och jag ska visa på var fikat finns och frukten...

Sedan dröjer det inte länge förrän Färgargården fylls av glada röster och nervösa leenden. Är det en fortsättningskurs blir det glada rop av igenkänning och många kramar. Är det en nybörjarkurs är alla lite försiktigare och känner av varandra. Oavsett vilket slutar det alltid med att alla blir väldigt goda vänner och har en härlig gemenskap. De vill aldrig åka hem när kursen är slut.

Därför har vi ordnat så att de kan bo kvar, genom att de bokar extra nätter och bor själva i huset.

Efter kursen ska allt materialet från kursdeltagarna sammanställas, bilder läggas in i datorn och blogginlägg om kurshelgen skrivas. Sedan börjar det om... Ta fram nytt material, skriva påminnelsemejl...

Dessutom börjar anmälningarna till 2018 års skrivarkurser strömma in. Redan nu är en av helgerna fullbokad.

Kan du förstå hur roligt jag har det just nu?

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!