Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 3 augusti 2017

När språket kommer i andra hand...

När språket kommer i andra hand...

Igår blev jag riktigt ledsen. Egentligen borde jag väl inte bli ledsen för något sådant, men jag blev så besviken.

Storytel startade förra året något som heter Storytel Original. Det är tio timmars berättelse, uppdelat på 10 avsnitt. Snabbt tempo, cliffhangers vid varje slut, så även när de tio timmarna är över.

Jag har lyssnat på samtliga som fanns förra året. Den jag beslutade mig för att fortsätta följa var Svart Stjärna.

Den var spännande och annorlunda, fantasy som utspelade sig både på jorden och i rymden. Förväntansfull började jag lyssna på tredje säsongen. Efter några avsnitt gav jag upp. Visst var det spännande, det hände massor.

Det jag retade mig på var språket: upprepningarna, att samma ord användes om och om och om igen. (Se där upprepade jag mig, men med vilja.)

De två ord som användes frekvent, vid alla tillfällen var DESPERAT och PLÖTSLIGT! Hon såg sig om desperat, Hon sprang desperat, sa hon desperat, och så vidare. Det blev väldigt tjatigt när personerna var desperata i stort sett i varje mening, eller varannan, eller var tredje, varvat med ordet plötsligt.

Här är några ord som kan användas istället för desperat: utom sig, förtvivlad, nedbruten, ursinnig, vild, farlig, rasande... Finns många fler, det är bara fantasin som sätter gränser.

Här är synonymer till plötsligt: hastigt, utan vidare, oväntat, oförmodat, tvärt, genast, överraskande, vips, med ens, huvudstupa, hals över huvud, ett tu tre, med en gång, hux flux, abrupt, utan förvarning, rätt som det är, innan man visste ordet av, som en blixt från klar himmel, överrumplande, oanat, oförutsett...

Tänk vad mycket rikare berättelsen hade varit om samma ord inte hade upprepats gång på gång. Jag är grymt besviken, för jag ville verkligen veta hur det går för huvudpersonerna. Kanske någon kan berätta det för mig. Någon som står ut att lyssna på den enformiga, tjatiga texten.

Jag började lyssna på Lee Child istället. Bra språk, rikt och spännande. Gör mig aldrig besviken.

Tänk på att skaffa dig ett bra synonymlexikon och en bra ordbok. De är guld värda när man skriver. Då kommer du inte att göra samma misstag som författarna till Svart Stjärna.

Lycka till!

Nu ska jag gå och laga mat till helgens skrivkurselever på Färgargården. De får lära sig att använda synonymer.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.   


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!