Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 6 augusti 2017

Spöket på Torpa Stenhus

Spöket på Torpa Stenhus

I april var jag och föreläste i en skola i Tranemo. Engagerade lärare och elever och jag blev inspirerad av besöket.

En av lärarna sa "Ska vi inte ta och fråga Kim om hon vill skriva om Torpa Stenhus?" Eleverna skrek JA!

Jag bad läraren mejla mig för att jag inte skulle glömma tipset. Jag letade upplysningar på nätet om Torpa Stenhus och fantasin gick igång. Genast bestämde jag mig för att det skulle bli 2018 års Theo- och Ramonaäventyrbok. Jag beställde bokomslag.

Mats Minnhagen har redan satt igång. Överst ser du den svartvita grovskissen. Nedan har du färgskissen.

Båda är bara grovskisser för att jag ska se på ett ungefär hur omslagen kommer att se ut. Färgskissen är för att jag ska få bestämma färgen på hela omslaget.

Det händer alltid något när jag får Mats skisser, berättelsen formas inom mig och jag vill bara skriva...

Ännu får jag ge mig till tåls, för det är flera böcker som ska skrivas färdigt innan Spöket på Torpa Stenhus. Tycker du att det verkar vara en spännande bok? Något du vill läsa? Jag längtar efter att få skriva den.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.   


 




1 kommentar:

  1. Vill påminna om att det är en månad kvar till deadline för 2017:s stora Fantastiknovelltävling! Den är för noveller inom science fiction, fantasy, skräck. Arrangör är E-postlistan SKRIVA med stöd av föreningen Novellmästarna (www.novellmastarna.se). Regler:

    1. Skicka tävlingsbidrag som ren text (s k ASCII; inga bifogade filer) senast 3 september till fantastiknovell(a)hotmail.com SAMT ahrvid(a)hotmail.com. Använd rubrik "tävlingsbidrag".

    2. Noveller skall anknyta till science fiction, fantasy eller skräck. (Genre får tolkas en smula generöst. Det bör finnas något "fantastiskt" element.) Man får skicka flera bidrag. Maxlängd 50 000 tecken, inkl blanksteg och skiljetecken. Språk svenska.

    3. Vinnarna utses av en jury. Noveller som placerar sig på någon prisplats postas även på SKRIVA:s E-postlista.

    4. Förstapris 999 kr. Andrapris 600 kr. Tredjepris 400 kr. De tre på prispallen erbjuds Novellmästarnas höstantologi och erhåller också en gratis årsprenumeration på tidningen Skriva. Därutöver kan juryn dela ut hedersomnämnanden.

    Fantastiknovelltävlingen arrangeras för adertonde året i rad och är djupt tacksam för sponsorskap av tidningen Skriva (tidningenskriva.se), Wela förlag (www.welaforlag.se) , förlaget Zenzat ( zenzat.wordpress.com) samt Exilium Förlag (exiliumforlag.se) - gynna våra gynnare, era gynnare!
    Angående SKRIVA : det är den äldsta aktiva E-postlistan för novellförfattare, startad 1997. Där behandlas skrivande, fantastik, litteratur, kultur, olika nyheter, evenemangsinfo, osv . Man kan posta och kommentera noveller, eller chatta med andra skrivare om det mesta. För att ansluta, maila skriva-request@freelists.org, med subject/ämnesrad: subscribe.

    --Ahrvid

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!