Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 14 mars 2018

Det viktigaste för en författare är...

Det viktigaste för en författare är...

Det viktigaste för en författare borde väl vara att tjäna pengar på sina böcker, eller?

Läste igår ett inlägg av Camilla Läckberg på Instagram, där hon berättar att hon är i USA. Hon har fått 100 miljoner för 2 böcker i en ny serie. Blir du avundsjuk? Det blir inte jag.

För mig är inte det viktigaste att tjäna pengar, att få så mycket pengar att man inte riktigt vet vad man ska göra av dem. För mig är det viktigaste att jag tycker det är roligt att skriva, att jag får skriva om det jag vill. Men självklart vill jag få ihop tillräckligt mycket pengar för att kunna leva på mitt författarskap, något jag gör. Däremot är jag inte rik, det går runt, men det är fullt tillräckligt för mig.

Dock förundras jag över hur någon kan få så oerhört mycket pengar innan böckerna ens är skrivna, kan du förstå det?

Under mina 21 år som etablerad författare har det alltid varit viktigast för mig att jag får göra böckerna som jag vill. När en ny redaktör på B. Wahlströms försökte förändra upplägget av mina böcker, då hoppade jag av förlaget och startade eget.

Ibland undrar jag hur livet hade varit om jag varit kvar hos Wahlströms. Hade jag tjänat mer pengar, hade jag gett ut 45 böcker nu, hade jag fått alla beställningsjobb på böcker, kunnat bestämma vilka ämnen jag ska skriva om, etc?

När jag ser tillbaka på mina år som författare inser jag hur roligt jag har haft, hur många olika saker jag har gjort, tack vare att jag stått på egna ben.

När jag skrev boken Författare Från dröm till verklighet, insåg jag sannerligen det, eftersom det var en tillbakablick på mina 20 år som författare, något jag firade 2017. Men det var också ett sätt för mig att dela med mig av ännu mer erfarenhet till dig som ännu inte nått ditt mål: att bli en etablerad författare.

Lika viktigt för mig att tycka det är roligt att skriva, är det att inspirera andra och vara en förebild för de som drömmer om att bli författare.

Jag vill visa att man kan lyckas, utan att ha ett stort förlag som hjälp, att man kan leva på sitt författarskap om man inte behöver ha lyx och flärd. För mig är skrivandet i sig det viktigaste, gäller detsamma för dig? Då kommer du att lyckas.

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!