Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 10 mars 2018

Mirele Dangin av Caroline Hurtig

Mirele Dangin av Caroline Hurtig


Som du säkert har märkt älskar jag Caroline Hurtigs böcker om Själarnas öden. När jag inte trodde det kunde bli bättre började jag läsa Mirele Dangin... Wow! Vilken bok!


Mirele Dangin har alltid vetat att hon kommer att dö innan hon fyllt tjugofem år. Bara det är lockande att veta. Vad ska hända, hur, när?

Med första raden fängslar Caroline Hurtig mig och jag kan inte sluta läsa. Jag läser tills ögonen värker av trötthet. Jag vaknar tidigt och kryper ned under täcket med en ficklampa, precis som när jag var barn, för att inte väcka maken som sover bredvid. Jag måste få se hur det går.

Men det är inte bara spänningen i berättelsen, det är personporträtten, starka, närvarande, personliga. De små detaljerna som när trädet skjuter små skott som drar in Mirele, smala, trevande, försiktiga trädfingrar. Miljöskildringarna tar mig med till förtrollande platser, men också hemska, hotfulla, svarta och skrämmande.

Caroline Hurtig ger ut böckerna på eget förlag, men jag önskar att någon av de stora jättarna, som Wahlströms, Rabén & Sjögren eller Bonniers, skulle upptäcka hennes författartalang, eftersom Carolines böcker förtjänar att läsas av en betydligt större läsekrets.

Som du förstår älskar jag verkligen Mirele Dangin och kan knappt bärga mig tills fortsättningen kommer, till hösten, på Bokmässan i Göteborg. Jag får trösta mig med att skriva egna böcker till dess.

Har du ännu inte läst någon bok av Caroline Hurtig rekommenderar jag dig att börja läsa Mirele Dangin, sedan är du fast!

Genom hela boken flödar magin, inte bara genom händelsen, utan även genom Caroline Hurtigs magiska ord som väcker boken till liv och gör den levande. Läs den!

Mirele Dangin har alltid vetat att hon kommer att dö innan hon fyllt tjugofem år. Hon vet inte när eller hur. Det enda hon vet med säkerhet är att det är hennes far som kommer att döda henne.

För länge sedan avsade sig folket sin tro och deras gudar förvisades. Vissa säger att de dog medan andra tror att de finns kvar. Ingen minns längre hur det gick till förutom att gudarna kastade en förbannelse över de fem högsta familjerna innan de försvann. Förbannelser som plågat landet Medaria sedan dess.

Ett land som styrs av Mireles tyranniska familj Dangin.
Folket har fått nog, och allas ögon riktas mot Mirele som kastas in i ett spel av makt och intriger.

Vem är vän och vem är fiende? Finns det någon hon kan lita på?

Och var är de sista gudarna? 





Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 50 böcker. Foto Bertil Knoester.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!