Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 16 november 2009

Kimselius är i Rovaniemi/Finland och föreläser, fjärde dagen

Så här glad blir jag när jag har flyt i skrivandet. Åh, vad bra det går att skriva. Spännande är det också och stimulerande. Jag mår som allra bäst när jag skriver på någon bok. Därför försöker jag alltid att hålla på med minst en bok i taget.

Men nu till min fjärde dag i Finland.

Har ännu inte träffat Jultomten, har väl inte varit tillräckligt snäll. Men jag ser spår efter honom överallt. "Jultomte-expressen" tror jag att det stod på bussen som passerade förbi mitt hotell i morse när jag väntade på att bli hämtad och körd till skolan där jag skulle föreläsa.

Idag höll jag föreläsningar på Ounasvaaran lukio (Ounasvaara Gymnasiet). Vilket är ett Idrottsgymnasium. På väggen i matsalen hänger mängder av foton av tidigare elever som har gjort bra ifrån sig i idrottssammanhang, vunnit stora tävlingar och olympiader.

Idag hade jag två gymnasieklasser där jag föreläste på svenska. Jag fick hjälp med lite tolkning då och då, för ibland använder jag svåra ord, speciellt när jag berättar om mina historiska böcker. Det är inte ord som man lär sig i första taget när man lär sig ett nytt språk.

Men jag måste säga att jag blev imponerad av elevernas kunskaper, de lyssnade uppmärksamt, log och nickade instämmande. Dessutom ställde de många och intelligenta frågor. En givande dag även för mig.

Väl tillbaka på hotellet bytte jag om och tog en promenad i staden. Hade velat gått längre, men det var halt på trottoarer och vägar, eftersom de tidigare snötäckta vägarna nu var ishala på grund av plusgrader. (Imorgon har de lovat kallt väder och snö.) Därför byttes promenaden ut mot "fönstershopping" i två shoppingcenter. Jag inhandlade frukt och Hesburger, som är ett måste varje gång jag kommer till Finland. Hesburger kedjan har en majonnäs som inte är av denna värld, så sagolikt god är den, vilket jag lärde mig förra hösten när jag fick berättat för mig historien om Hesburger och majonnäsen. Det var en man i en liten by (har glömt namnet nu) som gjorde sin egna majonnäs till hamburgarna. Majonnäsen blev så omtyckt att folk kom långt ifrån för att köpa hamburgare i den lilla staden. Mannen startade då nya hamburgerbarer och till slut har det blivit ett stort hamburgerimperium av det hela. Hesburger är mycket populärt och som jag sa: ett måste när man besöker Finland.

Tillbaka på hotellet njöt jag av min mat och satte därefter på vattenkokaren och har alltsedan dess druckit tekopp efter tekopp medan jag har, sprudlande av fantasi och inspiration, skrivit i flera timmar på min bok Kimberlie - Ett nytt liv som utkommer 1 mars 2010. Under tiden har jag lyssnat på "Gamla Godingar" över nätet genom SuperStart. Det är fantastiskt att ha den lilla bärbara datorn med på mina resor. Genom den kan jag hålla kontakt med min familj och mina vänner, samtidigt som jag kan hålla mig informerad om nyheter hemifrån.

Till alla er som tycker att jag lägger mig tidigt när jag är i Finland kan jag bara upplysa er om att Finland ligger en timma före Sverige...

Vi hörs imorgon igen. Då kommer jag att kunna berätta om Idrottens Hus som jag ska besöka.

Första dagen i Finland, föreläsningsresa Helsingfors 
Andra dagen i Finland, föreläsningsresa Helsingfors 
Tredje dagen i Finland, Rovaniemi 
Fjärde dagen i Finland, Rovaniemi 
Femte dagen i Finland, Rovaniemi, Idrottens Hus 
Sjätte dagen i Finland, Rovaniemi, besök hos tomten 
Sjunde dagen i Finland, Rovaniemi

  Här kan du läsa fler inlägg om mina researchresor.

Kramisar från Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!


Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!