Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 6 oktober 2010

Kimselius möter chokladmästaren Jan Hedh

Det var inte bara provsmakning av choklad jag sysslade med på andra våningen på bokmässan, jag träffade även chokladmästaren Jan Hedh och fick en liten pratstund med honom. Hade hoppats på att han hade en ny smaskig chokladbok, men hans bok om småkakor såg också lockande ut:



Sedan 2005 driver Jan Hedh & Maria Escalante Chocolatier tillverkning av förstklassiga choklad- och delikatessprodukter i egen fabrik i Malmö.

Jan Hedh är välkänd konditor, chokladmästare och författare. Uppvuxen med doften från Mazettis chokladfabrik i Malmö har han arbetat med choklad i över fyrtio år. Med en rad gastronomiska utmärkelser i bagaget undervisar han idag både i Sverige och utomlands och är verksam som konsult åt företag i restaurang- och livsmedelsbranschen.

Maria Escalante och Jan Hedh är två av Sveriges främsta chokladkännare. Maria är uppvuxen bland kakaoträd och plantager i norra Peru och får sägas vara född med kakao i blodet. Förutom tillverkning håller hon föreläsningar, undervisar om choklad på festivaler och mässor, arrangerar provningar, guidar på resor till Sydamerika med mera.

Här hittar du historik om choklad.

Kanske chokladsajten är något för dig?

Här kan du se hur choklad tillverkas.

Tur att jag har lite choklad hemma nu när jag i två dagar har bloggat om choklad. Blir du också sugen på choklad efter att ha läst mina blogginlägg?

Här kan du läsa gårdagens blogginlägg om Zebedas underbart goda choklad.

Nu ska jag gå och ta mig en bit supergod choklad!

Kramisar Kim

2 kommentarer:

  1. Ojojoj, låter farligt. Tur att man inte har honom som vän ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Älskar du också Choklad Helly. I gårdagens blogginlägg berättade jag om en nyttig choklad som man kan äta hur mycket man vill av utan att gå upp i vikt. I alla fall är det väl vad vi chokladälskare inbillar oss, eller önskar... Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!