Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 27 mars 2011

Skrivprocess: Fasta "Gula lappar"

Du som har följt min blogg ett tag och läst mina skrivtips vet vad jag menar när jag talar om Gula lappar. För att veta mer om Gula lappar kan du kika in på något av de tidigare inläggen, som du hittar längre ned här på sidan.

Några av mina böcker, på olika språk och alla tryckningar

Med Gula lappar menar jag post-it-lappar som jag använder för att bygga upp min berättelse. Jag använder dem också när berättelsen är klar. Då skriver jag ned varje kapitel på en gul lapp, skriver första och sista raden, stolpar om handlingen och om jag tycker kapitlet är bra eller inte. Så brukar jag göra.

Även denna gång skriver jag gula lappar när jag läser in fakta och bygger upp berättelsen med dem, men... därefter skiljer sig mitt arbetssätt.

Den här gången håller jag på med TVÅ böcker i samma ämne och jag vill verkligen inte blanda ihop dem på något sätt, därför utarbetade jag ett nytt arbetssätt.

Jag gjorde en tabell i word, med två kolumner, i den första smala kolumnen skriver jag KAPITEL 1, osv. I den stora breda kolumnen skriver jag stolpar om vad varje kapitel handlar om. Då har jag en snabb överblick över hela boken och jag kan lätt växla mellan böckerna och hoppa mellan handlingarna.

Hade först tänkt kopiera en av de här "fasta gula lapparna" för att visa dig, men så insåg jag att du då skulle få reda på vad böckerna handlade om och det vill jag ju inte riktigt ännu... Fast jag förstår att du gärna hade velat läsa det!

Istället ska jag ge dig ett exempel:
INNEHÅLLSFÖRTECKNING till På liv och död i andra världskrigets skugga
KAPITEL 1        T och R reser i tiden och hamnar mitt i ett brinnande krig.
KAPITEL 2         U och T blir fängslade och förda till koncentrationsläger.
KAPITEL 3         R möter motståndskvinnorna och delar med sig av sin proviant.

Förstår du hur jag menar? Tänk nu på att detta INTE är handlingen i någon av böckerna, utan bara påhittade enkla stolpar. Vanligtvis skriver jag mycket mer om handlingen i varje kapitel.

Kanske är detta ett sätt som skulle fungera bra för dig när du skriver? Iallfall har jag upptäckt att jag tycker väldigt mycket om det och hädanefter kommer jag att arbeta med "Fasta gula lappar" när jag skriver själva boken och kanske även använda mig av de "Fasta gula lapparna" när boken är klar.

Glöm dock inte att jag fortfarande arbetar fram bokens handling med hjälp av de vanliga gula lapparna!

Lycka till med din berättelse!

Kramisar Kim

Tidigare inlägg om skrivprocessen:
Min allra första bok
Skriva en bok
Ge ut böcker på eget förlag 
Bokomslag, från idé till färdig produkt 
När blir du författare?
Min källa till inspiration
Skriv en bok, föreläsning på Bokmässan i Göteborg 23 september 2010
Att arbeta med flera böcker samtidigt 

Spökskrivare 
Tänk vad ett ord betyder mycket

Lugn och harmonisk av böcker

Skicka din berättelse till förlag
Jobba med gula lappar och se exempel.
Nya gula lappar och skrivtips.
Hitta ditt författarspråk 
Kött på benet

Huller om buller-tekniken
Första meningen
Slutet 
Ge dig tid att stanna upp

Om jag ändå kunde tänja på tiden
Motivation och disciplin
Snart klar 
Korrekturläsning
När allting finns där och har bråttom att komma ut 

Det kom ett mail 
Skriva för skrivandets skull
Skriva synops
Att arbeta med ordspråk
Synonymer, en spännande lek med ord
Läsarna är viktiga
Att använda sig av livserfarenhet i sina böcker

När inspirationen flödar 
Sprudlande skrivarglädje 
Kreativitet och vardagsbestyr
Skrivprocess och drömmar

Mellan dröm och verklighet
Skrivandet och livserfarenhet
Korrekturläsarna

Skrivkramp? 
Vad händer på nätet när jag dör?
Skrivglädje 
Skriv medan du sover
Skriv direkt ur hjärtat!
Iaktta och memorera...
Tid att skriva

Bygg upp din berättelse
Skrivandets alla små stunder
Skrivlängtan
Skrivklådan stillad...
Skrivar-endorfiner
När skrivandet känns som bäst
Vad ska jag berätta om?
Skriva för barn och ungdomar
Så många ord!
Steg för steg

Ord föder ord

Hur viktig är bokens titel och hur väljer du namn på boken?
Skicka din berättelse till ett bokförlag
Det händer något magiskt... 
Att ta kritik
Glöm inte backupen!!!
Skriva slutet först... 


Vill du ha fler skrivtips kan du gå in på min hemsida www.kimselius.se 


Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

6 kommentarer:

  1. Kan du inte fota de gula lapparna så man ser? Du har bara fotat så man ser lite, o de fattar jag inte.

    SvaraRadera
  2. Hej Izabelle
    De lappar jag har fotograferat på båda mina blogginlägg om Gula lappar, är när de ligger Huller om Buller. Ska försöka komma ihåg att ta ett foto när de sitter på väggen nästa gång. Påminn mig om jag glömmer. Det dröjer dock ett tag.
    Förstod du vad jag menade med "Fasta gula lappar"?
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Intressant!
    Jag har gjort på ett liknande sätt men när råmanuset är klart och då skrivit in vilken sida kapitlet börjar resp slutar. För jag orkar inte sitta och leta och scrolla om/när jag kommer på en liten grej som jag vill kolla på, ändra eller ta bort. Mitt första råmanus var på 300 sidor.Skulle kunna använda sökfunktionen förstås men för mig blir det inte samma sak då.
    Det går bra att skriva det här för hand oxå förstås:-) Tack för bra tips! Kram Ebba

    SvaraRadera
  4. Svar till Kim: Ja, det förståd jag, eller, ja typ. Men jag jobbar på ett annat sätt.
    Först skriver jag i mitt block:
    Namn
    Ålder:
    Intressen:
    Familj:
    (och liknande)
    och sedan ritar jag ett släktträd. Detta gör jag på huvudpersonen/erna. Sedan skriver jag lite kort om vad kapitlena ska handla om, sen kör jag Gula Lappar som du. Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej Ebba
    Men varför skriver du inte varje kapitel som ett eget dokument? Då slipper du hantera 300 sidor på en gång, utan jobbar med ett kapitel i taget. Underlättar betydligt och går betydligt snabbare även för datorn.
    Kanske värt att testa till den bok du håller på med nu?
    Kram Kim

    Hej Isabelle
    Låter som ett mycket bra sätt. Jättekul att du delar med dig av det, för alla är vi olika och måste hitta vårt eget sätt att skriva.
    Lycka till med dina berättelser!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Vilket bra tips! Jag har arbetat med gula lappar på ett helt annat sätt i projektarbeten på jobbet och med barnen då vi låtit alla planera för framtida semestrar rörande var de vill åka, med vem och vad vi vill göra. Jättekul tycker hela familjen som blir väldigt involverad och så kan man gruppera lapparna sedan.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!