Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 2 april 2011

Pesten i Blekinge

Idag har jag varit och lyssnat på en föreläsning om Pesten i Blekinge av Sabina Santesson. Mycket intressant!
Sabina berättade hur allt hade börjat med släktforskning och att hon då hade upptäckt att ovanligt många människor dog år 1711 i Blekinge. För 300 år sedan.

Hon visade hur ett dop kunde få hemska konsekvenser, när folk träffades för att fira ett barn och festen sedan slutade med att människor spred pesten, efter att någon av dem varit bärare av sjukdomen. Vilket innebar att många som varit med på dopet dog.

Just nu pågår det en utställning på Blekinge Museum om pesten i Blekinge. Kika in på museets hemsida för mer information.

Mitt intresse för pesten kommer av att jag skrev boken Svarta Döden, som handlar om pestens spridning och följder i Florens på 1300-talet. Har skrivit ett faktainlägg om pesten tidigare, som du kan läsa här.

Under våren kommer jag att resa runt en hel del i Blekinges skolor och berätta om pesten för eleverna.

Digerdöden var en skrämmande sjukdom som spred sig snabbt över världen. Pesten utbröt i Kina runt 1330 och spred sig längs karavanvägarna genom Asien. Under 1340-talet nådde epidemin Vola.

1347 kom digerdöden till staden Kaffa på Krimhalvön och de genuesiska handelsmännen i staden insjuknade. Därefter spreds pesten med hjälp av handelsmännens skepp vidare västerut.

Pesten spreds snabbt genom Europa och Orienten med hjälp av hamnstäder, floder och vägar. Pesten nådde staden Florens i Italien våren 1348. Mellan mars och juli det året härjade pesten som värst mellan stadens murar och över 100.000 människor dog, vilket var mellan 50-100% av stadens invånare.

Lite otäck fakta, jag vet, men tänkvärd!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst.

3 kommentarer:

  1. Otäckt med pesten. Har läst en hel del om den och sett hur nästan hela byar blivit totalt utplånade!
    Men din bok Svarta döden har jag läst och den är jättespännande!

    SvaraRadera
  2. För 300 år sedan - inte så länge sedan tycker jag. Man förstår att människor nu för tiden är rädda för tex svininfluensan när sådana sjukdomar som pesten kunde slå ut hela samhällen och famlijer.
    Tänkte osökt på, även om det inte alls var dödligt - när vi hade min sonsons namngivning för 6 år sedan - vi var ett 30-tal personer där och det var bara ett fåtal som inte blev smittade av vinterkräksjukan. Så snabbt det gick att få oss från friska till jättesjuka. Bara en tanke - tur det inte var något så allvarligt som pesten. Kram Ebba

    SvaraRadera
  3. Hej Monika
    Ja pesten var skrämmande, det var därför jag skrev boken Svarta döden. Kul att du gillade den, trots att den var otäck.
    Kram Kim

    Hej Ebba
    Nej 300 år är inte så länge sedan, men pesten är inte utrotad, det dör människor varje år,någonstans i världen, i pest.
    Ja, tänk dig då om det hade varit pesten...
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!