Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 1 juni 2011

Tillbaka till Pompeji

Tänk att det kunde bli en sådan uppståndelse bara för att jag ville rädda livet på en hund...
Så här såg bokomslaget ut när jag debuterade på B. Wahlströms

Det var nämligen därför jag skrev berättelsen om Ramona som reser på skolresa till ruinstaden Pompeji: jag ville rädda en hund som jag hade sett på bild. I berättelsen går Ramona runt bland ruinerna och ser gipsavgjutningarna av människor och djur som dött under vulkanutbrottet, som förintade staden Pompeji och dödade alla invånarna. Ramona ser gipsavtrycket av hunden. Hon mår dåligt av alla avgjutningarna, sätter sig ned för att vila och somnar. När Ramona vaknar har hon förflyttats i tiden, till Pompeji före vulkanutbrottet...

Här ser du gipsavgjutningen på hunden
som fick mig att skriva boken Tillbaka till Pompeji

För att rädda hunden var jag tvungen att resa tillbaka i tiden, därför uppfann jag huvudpersonen Ramona. Hon får göra allt det jag inte har möjlighet att göra = förändra historien och rädda livet på hunden så att han slipper lida när aska och giftiga gaser faller över staden.

Det här är hur bokomslaget se ut idag.
Sedan 2002 ger jag ut mina böcker på eget förlag.
Det var så idén till boken Tillbaka till Pompeji föddes, även om min titel på boken var "Resa i tiden". Det var förlaget som ändrade titeln, något som jag är mycket glad för, eftersom den talar om vad boken handlar om.

Att det blev sådan uppståndelse runt boken berodde på att den sålde i 11.000 exemplar första veckan, vilket uppmärksammades av massmedia och jag blev totalt nedringd. Minns hur jag grät och inte ville heta Kim M. Kimselius längre, för jag ville ju inte bli kändis. Jag skrev bara böcker för att sätta i  min egen bokhylla...

Mitt liv förändrades totalt vid debuten. Jag fick sluta jobba, för det fanns inte tid till det, jag reste runt och föreläste, signerade, intervjuades, medverkade i tv-program, hade besök av tidningar som gjorde "Hemma-hos"-reportage och så skulle jag skriva en ny bok... Ja, det var sannerligen ett nytt liv som tog sin början. Ett liv som jag är mycket glad över att ha fått upplevt och fortfarande får uppleva.

Baksidestext till Tillbaka till Pompeji:
Förskräckt stirrar Ramona på Theo, plötsligt är allt en mardröm.
Ramona är på skolresa till ruinstaden Pompeji. Hon mår dåligt av gipsavgjutningar av dem som dött i vulkanutbrottet som utplånade staden. Hon sätter sig ner för att vila och somnar.
När Ramona plötsligt vaknar ser hon ett levande Pompeji. Ramona inser att hon blivit förflyttad i tiden till Pompeji, före vulkanutbrottet! Hon blir jätterädd. Hon vet att staden kommer att utplånas, alla människor kommer att dö, även hon och Theo, om de inte tar sig därifrån i tid. Men hon vet inte när vulkanen kommer att förinta staden, om hundra år, om tio år eller om tio minuter… 

Ramona möter Theo, som bor i staden Pompeji. Hon försöker få honom och hans familj att inse att berget är en vulkan som snart kommer att förinta staden, men ingen tror henne. Inte förrän Ramona berättar om Pluto, gipsavgjutningen hon har sett på museet. Theo känner hunden och kan inte tänka sig att hans älskade Pluto ska få ett sådant grymt slut. Theo bestämmer sig för att tro på Ramona, men då är det redan för sent...

Älskade att skriva den här boken, ja jag tyckte så mycket om att "leva i" Pompeji, att jag skrev ytterligare en bok som utkom 2010: Theos Pompeji.

Tillbaka till Pompeji är den bok som har sålt allra bäst av samtliga mina böcker. Varje år när jag utkommer med en ny bok, säljer min debutbok nästan lika mycket som den nya titeln. Dessutom är det för det mesta alltid Tillbaka till Pompeji som köps upp som första bok av andra länder. På Island blev Tillbaka till Pompeji utsedd som en av 2009 års bästa utländska ungdomsböcker. Något jag är väldigt glad och stolt över.

Tack vare den fantastiska debuten fick jag smeknamnet "Blekinges Astrid Lindgren" av massmedia. Både läskigt och roligt att få ett sådant smeknamn.

Några recensioner av Tillbaka till Pompeji:
"Jag har läst ut Tillbaka till Pompeji på 1 dag!! Det är nog rekord för min del. En välskriven och mycket spännande bok som inte går att sluta när man väl börjat.Ruskigt bra bok." Cissigrip.blogg.se

"Kims böcker väver samman historiska fakta med en riktigt riktigt spännande berättelse! ... Just den här boken har en glöd som fångar känslan i Pompeji. Den tar dock slut alldeles för fort!"
TI

"Har Blekinge fått sin egen Astrid Lindgren? Efter Kim M. Kimselius debut kan man börja undra."
Blekinge Läns Tidning.

"Levandegör historisk miljö... Beskrivningen av personer och omgivning är mycket levande..."
Bohuslänningen, Alva Strånge.

"Bok som gör dig klok... Ett kul sätt att lära sig..." Mitt Livs Novell

"Vilken succé! Kim M. Kimselius debutbok 'Tillbaka till Pompeji' har sålt i många tusen exemplar." Hemmets Journal, Kristina Olsson.

"Den här boken är jättebra! Spännande, rolig, sorglig och lite hemsk - precis som en riktigt bra bok ska vara!" Allers

"Spänningen växer genom oväntade vändningar..." Åbo Underrättelse, Finland, Siv Illman.

"Årets mest framgångsrika svenska ungdomsbok 'Tillbaka till Pompeji'." Smålandsposten, Ann Cathrin Bloom.

"Det jag gillar med Kimselius böcker är just det att jag vet att hon lägger ner otroligt mycket tid på att forska i ämnet, att allting i boken är baserat på fakta, på händelser som faktiskt utspelat sig på riktigt." Helena på Citronodlingen

"Detta är debutboken som Kim M. Kimselius gjorde dundersuccé med julen 1997 och gav henne smeknamnet 'Blekinges Astrid Lindgren'."

"Hon läser så lava sprutar!" skriver Böcker etc

"Tillbaka till Pompeji av Kim M. Kimselius är en riktig höjdarbok att läsa en regnig dag, för då spelar vädret noll roll", säger Världens Bästa Bok om Tillbaka till Pompeji

"Jag tycker att de här böckerna är jättespännande och de är intressanta, därför att man får veta väldigt mycket om tiden Ramona förflyttas till", skriver Matildas Läshörna om Tillbaka till Pompeji

"Jag gillar ju alltid historiska böcker och den här är faktiskt inget undantag, jag tycker om hur det faktiskt känns som om det kunde vara på riktigt", skriver Bookhousegirl om Tillbaka till Pompeji

"Lättläst och spännande bok där du får lära dig mycket om staden Pompeji", skriver Biblioteket Emmaboda Kommun om Tillbaka till Pompeji

"När man läser boken lär man sig mycket, samtidigt som boken är väldigt spännnde, rolig, sorglig, lite läskig och mycket bra. Jag ger den betyget 5 av 5", skriver Backaboken om Tillbaka till Pompeji

"Jag gillade den här boken jättemycket, men så är jag ju också svag för historiska romaner i vanliga fall. Sätt böckerna i händerna på era elever eller barn, de kommer att lära sig massa!" skriver Fröken Nina om Tillbaka till Pompeji

"Tillbaka till Pompeji är en jättespännande bok, jag älskar den!" skriver 60 mil år 6 om Tillbaka till Pompeji

"Boken var spännande och jag rekommenderar den till alla unga läsare" skriver Eskilstunas ungdomsblogg om Tillbaka till Pompeji

"Superbra bok som jag verkligen rekommenderar. Betyg 5" skriver kimseliusfan. "Jättebra och spännande, man levde sig verkligen in i boken. Betyg 5" skriver Twilightfan på Boksidan.net om Tillbaka till Pompeji

"Poltia är en karaktär som jag tyckte om..." skriver Kimseliusbooks om Tillbaka till Pompeji

"Jag måste bara börja med att säga, att denna var livräddaren när jag var sjuk... En dag när jag var sjuk började jag läsa den. Och jag var HELT fast! Jag ville ha mer! Den är så beroendeframkallande!" skriver Kimseliusfan om Tillbaka till Pompeji

"Den här boken var bra och spännande även fast jag redan visste vad som skulle hända i den" skriver Alfredshällsskolans Bokblogg om Tillbaka till Pompeji

"Jag tyckte att boken var jättebra!" skriver Jennys Barnboksblogg om Tillbaka till Pompeji

"Boken är spännande, sorglig och rolig, så den täcker in många känslor och upplevelser, samtidigt som man lär sig en hel del", skriver Franz i England om Tillbaka till Pompeji

"Det jag gillar med Kimselius böcker är just det att jag vet att hon lägger ned otroligt mycket tid på att forska i ämnet, att allting i boken är baserat på fakta, på händelser som faktiskt utspelat sig på riktigt" skriver Helena på bloggen Livet på Citronodlingen om Tillbaka till Pompeji

"Denna bokserie är helt underbar..."skriver Julia Hjalmarsson

"Tillbaka till Pompeji är intressant, rolig och spännande. Lärorikt, men inte på ett tråkigt sätt, snarare tvärtom! Det är roligt! Det känns att boken är välgjord och att den är genomtänkt." Bokclara

"Som alltid är Kim M Kimselius böcker otroligt välskrivna och intressanta. De är mycket lärorika och jag tror att många ungdomar lär sig historiska händelser på ett lättsamt och givande sätt, genom att läsa Kims böcker. Egentligen vore de perfekta som undervisningslitteratur i historia för mellstadiet. Jag tror barn lär sig bättre om texten är spännande skriven. ... Alla böcker som jag läst av Kim M. Kimselius håller samma höga klass och denna är inget undantag.Som vuxen har man nog precis lika mycket glädje av att läsa hennes böcker som ungdomarna har. Den värdefulla faktadelen i slutet av boken är mycket läsvärd. Det kan inte annat än bli full pott igen" skriver Kristina Simars Bokblogg

Förstår du hur mycket jag tycker om den här boken och hur glad jag blir över alla fina ord om den. Även om Tillbaka till Pompeji inte var den första historiska äventyrsboken, så var det just boken om Pompeji jag debuterade med, eftersom det var den jag plockade upp ur byrålådorna och skickade in till förlaget. Sedan dess har både Snapphanar och Jag är ingen häxa utkommit, böcker som skrevs före Tillbaka till Pompeji.

Här kan du läsa några kapitel ur Tillbaka till Pompeji


Kika gärna in på min hemsida för att läsa lite mer om Tillbaka till Pompeji, se några av de utländska bokomslagen och se fler bilder på gipsavgjutningar av de som dog under vulkanutbrottet som förintade staden Pompeji.

Hoppas att du tyckte det var roligt att få veta lite om bakgrunden till min debutbok!

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 29 böcker. Foto Bertil Knoester.

17 kommentarer:

  1. Blir själv helt förstörd när jag ser gipsavgjutningen av den stackars hunden som föll offer för askan och gaserna. Nu vill jag själv "rädda" den på samma sätt som du gjort :)

    SvaraRadera
  2. Din författarhistoria är helt fantastisk, Kim! Blir lika glad och inspirerad varje gång du berättar om den:).
    Du har något att hämta på min blogg.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Maria
    Tack! Kul att du tycker om att läsa vad jag skriver och att du dessutom blir inspirerad och glad, gör mig glad!
    Åh, vad spännande, ska genast kika in på din blogg. Återkommer snart ang gästblogginlägget!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Hejsan Kim.
    Nej. jag har inte köpt någon ritplatta ännu, men...jag skall det, banne mig.
    Såg idag att länken du har på förstasidan till mig leder till tillfälligt avsomnade Skrivarungar. Jag får se hur det blir med det där, eventuellt struntar jag i a-kassor och tröga arbetsförmedlingar, blir min egen och startar bokförlag, men även allt-i-allo firma
    Underbar berättelse du har min kära. Jag blev tårögd.
    Blir man mer känslig när man åldras månntro? Jag grinar för allt nuförtiden.
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Hej Anita
    Ser fram emot att läsa om vad du tycker om ritplattan!
    Jaså, du har låtit Skrivarungar somna in. Okej, jag tar bort länken. Hör av dig om den vaknar upp!
    Åh, tack snälla du. Ja, jag tror man blir känsligare med åren. Det är först då man börjar sätta värde på allt det där lilla som förhöjer tillvaron! Gråt du, det gör inget, jag gråter också!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Blir så glad varje gång du berättar den här historien om din hundräddningsaktion:-) För ett bra tag sedan (har jag nog redan sagt tidigare) sparade jag bilden på hunden - det är så berörande:-)
    Tänk att det skulle bli så många böcker efter den första och som är så populära.
    Kram Ebba

    SvaraRadera
  7. Hej Ebba
    Ja, det är bra att man kan ge sig ut på en hundräddningsaktion i fantasien. Det är en av de bitar jag älskar med att vara författare: I fantasin kan man göra precis vad som helst! Ja, många böcker har det blivit och många ligger fortfarande i byrålådorna och väntar på att bli tryckta!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det är så "typiskt" att det var en hund som fick dig att agera. Det visar så tydligt vilken djurvän du är. Det KUNDE ju varit en avgjutning av en människa, men det var hunden, som berörde dig.
    Jag förstår att första utgivna boken måste vara något alldeles speciellt. Väldigt intressant det du skriver om att den säljer nästan lika mycket som dina nya böcker då de kommer ut!
    Jag vet ju fortfarande inte hur du lyckas para ihop Theo och Ramona i de framtida böckerna eftersom de kommer från olika tider. Det ska bli spännande att upptäcka det en dag när jag läser böckerna. Förmodligen blir det billitteratur då vi reser med barnen i sommar. Kul!

    SvaraRadera
  9. Hej Ingrid
    Men... hade du inte fått några böcker av din syster, så att du har kunnat läsa om Theo och Ramona igen? Eller blir det när du kommer till Sverige?
    Javisst är det konstigt att det var just hunden som fick mig att må sämst. Har svårt att se djurprogram där djuren äter upp varandra... Annars älskar jag djurprogram, men det är väldigt få program där de INTE äter upp varandra... Det är ju liksom det allt går ut på "äta eller ätas".
    Kram Kim

    SvaraRadera
  10. Hej Kim! Jag läste Tillbaka till Pompeji förut. Troligen i samband med att den släpptes första gången. Tror att jag slukade den på en dag. Den har förföljt mig sedan dess. Den väckte ett intresse för staden jag aldrig lyckats skaka av mig. I gymnasiet skrev jag och en kompis ett arbete om staden och redovisade för klassen. Ett av de roligaste arbetena vi gjort, eftersom vi båda fann allting så fascinerande. Tragiskt så klart, hur staden kan förintas så snabbt av en naturkatastrof. Men ändock fascinerande. Sedan jag läste boken har jag blivit intresserad av att besöka utgrävningarna. Jag vill se det med egna ögon. Nu har jag blivit vuxen och i sommar stundar mitt bröllop. Vi har ingen bröllopsresa bokad för vi vet inte var vi vill åka. Bestämde oss för en sista minuten istället. Nu är jag starkt sugen på en resa till Pompeji. Undrar om jag kan övertala blivande maken...

    Jag fann precis din blogg och du verkar vara en trevlig och helt vanlig människa vad jag kan se. :-) Härligt att få återupptäcka en författare från barndomen på detta vis, och av en slump. Hoppas du får en skön sommar och tack för din bok som fängslat mig i många år!

    SvaraRadera
  11. Hej Sara
    Vad roligt att du hörde av dig och berättade allt detta för mig.
    Tycker absolut att ni ska åka och se Pompeji. Ett bra smekmånadsställe är att bo i Sorrento. Mitt favorithotell är Minerva, ett familjehotell där jag brukar bo när jag är i Sorrento. Där har jag skrivit en del av Tillbaka till Pompeji. På Minerva har alla rum havsutsikt, en del har stora underbara balkonger. Utsikten är även över Vesuvius och Pompeji i fjärran. Åh, nu längtar jag dit när jag tänker på det!
    Tack! Jo, jag är en helt vanlig människa som älskar att skriva. Hoppas att du genom att läsa min blogg har insett att jag har lika många vuxna läsare som barn och ungdomar nuförtiden. Dessutom vill jag berätta för dig att det i höstas kom ut en bok som heter Theos Pompeji och handlar om tiden innan Theo träffar Ramona. En bra guidebok om ni tänker besöka Pompeji och Herculaneum och Vesuvius. Tror att du skulle älska den boken. Här kan du se vad andra tycker om den, läsa smakprov ur den etc: http://www.kimselius.se/theos_pompeji.html
    Tack ännu en gång för att du skrev och berättade, blev mycket glad för dina ord!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  12. Hej igen!
    Bara för att jag har fått dina böcker betyder det inte att jag har lä,st dem :) . Skäms på mig, men jag kommer.... Kram.

    SvaraRadera
  13. Tack för det skrattet Ingrid!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  14. Vilken underbar historia!!! Så glad jag blir av att läsa om hur allt startade!

    Nu ska jag beställa! :)

    Kram!

    SvaraRadera
  15. Hej Vargen
    Åh, så gulligt tänkt!
    Kram Kim

    Hej Joanna
    Tack, kul att du tyckte om att höra hur allt började.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Tack för inspirationen!
    Jag håller på att redigera mitt försök till debutroman. Det är en fantasy som jag tror kan passa bäst till unga vuxna. Det känns hopplöst emellanåt och självförtroendet åker berg- och dalbana.
    När jag läser hur bra du har lyckats så bra med en bok som liknar min och vidare författande blir jag sporrad att fortsätta!
    Tack! :)
    /Sophie Olsson
    Om min bok:
    https://www.facebook.com/sophieolssons?ref=hl

    SvaraRadera
  17. Hej Sophie
    Härligt att mitt inlägg inspirerar dig och sporrar dig i ditt skrivande. Ge inte upp! Lycka till!
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!