Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 8 november 2011

Choklad, en grönsak i förklädnad

Choklad kommer från kakaobönan. Under Mayatiden var kakaobönan den mest  uppskattade lyxvaran. Det var endast de styrande medlemmarna av samhället som hade råd att dricka kakao. Kakaobönan användes som betalningsmedel. Kakaobusken växte i mayarikets gränstrakter.

Mörk choklad är ett nyttigt godis med många hälsofrämjande fördelar. En av världens ledande näringsforskare har kallat Choklad för en grönsak i förklädnad, eftersom chokladen innehåller så många nyttiga ämnen.

Nyligen har en tysk studie visat att chokladätare som regelbundet äter en mindre mängd choklad, cirka 5gr/dag, löper avsevärt mindre risk att utveckla hjärt/kärlsjukdomar. Det är ämnet flavonoider i chokladen som står för den positiva effekten.

Mörk choklad, med minst 70 procent kakao, innehåller theobromin, som har visat sig hämma hostreflexer! Det kan vara bra att veta så här i förkylningstider. Betydligt godare än hostmedicin!

Fettet i chokladen har även en mättande effekt. Därför kan du med gott samvete äta en LITEN bit choklad cirka tjugo minuter före en måltid, vilket då kan ge en betydande viktminskning. Hmmm, visst låter det bra! Normalt tar man ju chokladen efter måltiden.

Chokladen nämns också ha ännu en positiv effekt, den ger fastare byst! Det är stearinsyran i chokladen som står för den effekten.

Men tänk på att den positiva effekten av choklad minskar om du intar alltför stora mängder av den goda varan, eftersom du då ökar betydligt i vikt. Dessutom är det MÖRK choklad som gäller!

Här kan du läsa mina tidigare inlägg om chokladen som ger dig ännu mer kunskap om den ljuvliga "grönsaken!"

Älskar choklad, framförallt mörk choklad. Efter att ha lärt mig om chokladens alla positiva effekter kommer jag att äta min mörka bit choklad med betydligt bättre samvete.

Njut!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

9 kommentarer:

  1. Mmmm.choklad en sån här fin tisdag! Mums! Tips (kanske tipsat om detta tidigare) är Amedei...godaste chokladen i världen :)

    SvaraRadera
  2. Hej Trillingnöten
    Jo du har tipsat om den chokladen, men jag har inte sett den någonstans... Är det mörk eller ljus choklad?
    Kram Kim

    Hej Jonna
    Bra sagt!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Hej Anneli
    Javisst känns det bra att chokladen är en förklädd grönsak!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Jag älskar choklad och det gör vår Malin också. När hon var liten sa hon en gång "mamma, jag skulle vilja bada i choklad". Säger man ordet choklad i hennes närhet så lyser hela hon upp, ha ha.

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt Kim! Du har gett mig alla argument jag behöver för att övertyga mig själv om att det inte bara är okey att älska choklad, utan även nyttigt. Stort tack!!! :)

    SvaraRadera
  6. Hej Ingrid
    Jag älskar också choklad och det känns kul att få väva in chokladen i en av mina historiska äventyrsböcker. Ja, det går ju att ordna så att Malin kan bada i choklad...
    Kram Kim

    Hej Helena
    Visst är det okej att äta choklad. Det är nyttigt! Ät och njut!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Jag vet inte det ja, tror hon får roa sig på annat sätt, ha ha.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!