Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 11 februari 2012

Boktips: Suveränt bra Barkhes döttrar av Bodil Mårtensson

En av mina korrekturläsare läste Barkhes döttrar och var helt övertygad om att det var jag som hade skrivit boken under ett antaget namn. Trots mitt förnekande stod hon på sig, för hon sa att det var samma driv i boken, samma uppläggning, lika fängslande och spännande som jag brukar skriva. Dessutom var det en historisk bok som utspelar sig under snapphanetiden...

Nej, det är inte jag som har skrivit Barkhes döttrar, det är verkligen min författarkollega Bodil Mårtensson.

Min korrekturläsares ord gjorde mig mycket nyfiken på boken, så den fick flytta upp i min "att-läsa-hög" och nu har jag läst ut den.

Förstår min korrekturläsare, för det skulle faktiskt kunna ha varit jag som skrivit boken. Barkhes döttrar fångade mig från första sidan och när historien kom in på snapphanarna kände jag så väl igen mig. Efter att ha skrivit böckerna Snapphanar och Snapphaneresan är jag mycket bekant med snapphanarnas historia. Den här boken uppslukade mig total, jag glömde av tid och rum och bara läste. Jag var i Helsingborg, jag var ute i snapphaneskogen, jag var en del av berättelsen och jag älskade boken.

Det här är absolut den bästa bok Bodil har skrivit! Väntar med spänning på fortsättningen!


Skåne, 1600-talets mitt. Helsingborgs mäktiga slottslän, ett av de största och mäktigaste i Danmarks rike, har haft fred under drygt elva år. Välstånd har etablerats och lojaliteten med kungen är stor. Men, blodigt förrädiska våldstider väntar. Det brutala mordet på kungens vän visar att Sverige inte ger upp tanken att erövra det strategiskt viktiga länet. I fjärran hörs åter krigstrummor.
Länsman på Helsingborgs slott, Frans Barkhe, styr både län och familj med järnhand. Men fem döttrar är en besvikelse. Hustrun ska föda igen, och danske kungen kräver att det blir en son. Barkhe riskerar annars både avsättning och livet!
Barkhes döttrar är en historisk spänningsroman. Vi får följa länsman och hans familj, hans kärleksaffärer och kungliga lieringar och fiender. Svek, krig och romantik vävs samman till en kraftfull episk historia.

Tycker du om mina böcker kommer du garanterat att tycka om Barkhes döttrar!

Kramisar Kim

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker.

5 kommentarer:

  1. Visst är det kul när man hittar en sådan där bok som uppslukar en totalt, och ännu roligare är det när de är helt säkra på att det är du som skrivit den.
    Är i Norrtälje på något som kallas bokresan, och lyssnar på bokbloggare mm
    Imorgon skall jag berätta om min egenutgivning.
    Ha det
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej Anitha
    Ja, det är helt underbart att försvinna bort i en bra bok.
    Oj, vad spännande det låter. Lycka till!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Toppenbra boktips! Låter som om det är lite äldre målgrupp än för dina böcker? (Jag vet att du har läsare i alla åldrar ;) ! Men jag generaliserar.)

    SvaraRadera
  4. Hej Ingrid
    Ja, det här är en tonårs/vuxenbok. Tror du skulle tycka mycket om den och även din äldsta dotter!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. TACK! Jag tar det till mig!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!