Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 8 september 2012

Boktips: Som Zlatan fast bättre av Niclas Christoffer

Titeln är lite kaxig och väcker förväntningar. Den infriar också förväntningarna och lite till, för jag älskade den här boken. Språket flyter bra och jag känner med huvudpersonen och hans problem. Boken tar upp ett problem som alltid verkar vara aktuellt: ätstörningar, men boken handlar också om att vilja vara bättra än just Zlatan. Det gäller att sätta ribban högt, men ibland kan man sätta den alldeles för högt... LÄS!

Femtonåriga Simons dröm är att en dag bli den bästa fotbollsspelare som världen skådat. Han vill bli som Zlatan, fast bättre. När han får den efterlängtade platsen på fotbollsgymnasiet verkar lyckan först gjord. Men något går fel. Simon blir mer och mer övertygad om att han måste gå ned i vikt innan han kan bli ett proffs. Några kilon blir allt fler och Simons strategi utvecklas snart till en livsfarlig sjukdom.

Standup-komikern Niclas Christoffer är författare till Som Zlatan fast bättre. En ungdomsbok om något så ovanligt som en kille som har ätstörningar.

"Författaren använder sig av ett enkelt och jordnära språk. Det är lätt att identifiera sig med huvudpersonen, sätta sig in i hans situation och förstå hans känslor. Berättelsen startar där i stort sett alla kan känna igen sig och sen får läsaren långsamt följa med på en känslomässigt engagerande resa. Som Zlatan fast bättre är en viktig bok därför att den tar upp ätstörningar hos pojkar, vilket det inte finns så mycket skrivet om. Målgruppen för denna bok är stor, den både kan och bör läsas av många!" BTJ-häftet, Anna-Karin Lindh

Kramisar Kim

Vinn en signerad bok (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om tonårsboken Den där dagen.

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

4 kommentarer:

  1. Kim - din blogg är jätteseg! Tar lång tid att komma in på den och hackar. Tror det är för att du har för mycket i högerspalten. Har prövat olika webbläsare så är inte det. Tänkte om du ville veta. /Karin

    SvaraRadera
  2. Hej Karin
    Tack för din kommentar! Blir förvånad, eftersom jag har dålig uppkoppling, bara adsl, men ändå får upp min sida snabbt. Tror det är Youtube-filmerna som strular till det för dig. Ska ta bort några av dem! Hoppas det blir bättre då!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Detta verkar vara en riktigt bra och VIKTIG bok! Måste sätta upp den på min läslista...
    Ser kommentaren ovan. Jag har inte haft problem med din blogg. Annars har jag haft mycket datorproblem, men inte med detta :) . Kram.

    SvaraRadera
  4. Hej Ingrid
    Jo, det är det. Niclas var på tv och pratade om boken. Mycket intressant! Tycker absolut att du ska läsa boken.
    Bra, det låter lovande.
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!