Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 20 juli 2013

Truls och Trilla i Skattkistelandet, en charmig saga

Truls och Trilla i Skattkistelandet av författare Helena Trotzenfeldt och illustratör Pia Maisey-Sjöberg, är en charmig liten sagobok.

Allt börjar med en prinsessa som saknar vänner. Då träffar hon två små trollbarn. Tillsammans med dem färdas hon till ett magiskt land som befinner sig inuti en skattkista, som länge stått undangömd i prinsessans lekrum.

Att ge sig ut på äventyr i främmande länder är inte bara roligt, något som prinsessan och de två trollbarnen upptäcker. De möter en prins som sedan många år suttit instängd i ett torn, men de möter även häxorna som har satt honom där...

Jag tyckte om flytet i berättelsen, språket och att spänningen hölls vid liv genom hela boken. Avslutningen var en riktig cliffhanger som väcker förväntan inför nästa bok.

I slutet av boken hoppar det lite väl hastigt i handlingen och jag var tvungen att gå tillbaka och läsa om för att riktigt förstå. Boken hade vunnit på ett lite långsammare tempo i slutet, eller att ha delats upp i fler, mindre kapitel för att man lättare ska hänga med. Trots detta hålls spänningen vid liv, och jag vill inte sluta läsa!

Jag ser fram emot nästa bok om Truls och Trilla och undrar om jag då ska få veta mer om den magiska kistan!

Truls och Trilla i Skattkistelandet är Helena Trotzenfeldts första barnbok. Trollen skapades ursprungligen som saga till de båda yngsta av hennes sex barn.

Fråga efter boken hos din bokhandlare och be dem ta hem den till dig om de inte har den inne. Boken finns också att köpa hos nätbokhandlarna, till exempel Adlibris och Bokus.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 26 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!