Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 31 augusti 2013

Boktips Agaat av Marlene Van Niekerk



Agaat av Marlene van Niekerk är en roman som fängslade mig från första raden. »Böcker som Agaat är skälet till att människor läser romaner och att författare skriver dem.« skriver New York Times och de orden stämmer bra in på boken.

Agaat av Marlene van Niekerk är på 714 sidor och var nästan skrämmande mäktig att börja läsa. Tack vare språket, historien och berättandet, höll boken mig ändå fången genom hela berättelsen. De fina personskildringarna gör att det känns som om jag verkligen har mött personerna i boken.

Samtidigt skrämmer vissa skildringar mig och får mig att känna äckel, de sidorna läser jag fort, fort! Sedan finns det sidor som jag läser långsamt och njuter av.

Berättelsen tar mig med till ett land jag aldrig har besökt, en tid som är omtalad, om än inte på detta sätt. Om du inte är rädd för att fästa ögonen vid en så här tjock bok, kan jag varmt rekommendera boken!

Berättelsen om den vita lantbrukarhustrun Milla de Wet och den svarta kvinnan Agaat gestaltar den såriga sydafrikanska samtidshistorien som ingen annan roman gjort tidigare. Agaat tas som femåring, vanskött och handikappad, upp i familjen de Wet som ett slags fosterdotter, blir sen den ende sonens barnflicka och förtrogna medan relationen till Milla blir alltmer komplicerad.
Romanens nu är 1996, apartheidsystemet har just fallit men det nya landet har knappt fötts. Milla är förlamad i als och är helt utlämnad till Agaat, som sköter om henne med en ilsken omsorg som får varje naiv föreställning om enkel försoning mellan människor och raser att skingras. Genom Millas gamla dagböcker växer bilden av deras relation i rasåtskillnadens skugga fram.

»Behöver man övertyga någon om vad litteraturen och endast litteraturen förmår räcker det att peka på de första kapitlen i Agaat. Det finns inga filmer, inga teveserier och inga konstinstallationer som kan förmå oss att bebo någon annans kroppsligt förankrade medvetande på detta inträngande vis. Det är en märkvärdig trollkonst, ett bejakande av romanens och språkets möjligheter.« Dagens Nyheter


Har du läst boken?


Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. 
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

2 kommentarer:

  1. Jag har läst boken och tyckte att den var otroligt fängslande och intressant att få bättre kunskap om hur livet var i Sydafrika under apartheidtiden. Kanske tyckte jag att texten ibland blev lite för svulstig och omfattande. Jag gillar mer avskalad stil.

    Samtidigt som jag läste boken råkade jag se filmen "Searching for Sugarman" som också till stor del handlar om apartheid i Sydafrika. Mycket bra film, fascinerande. Om du inte har sett den, visas den på TV ikväll!

    Kram Ethel

    SvaraRadera
  2. Hej Ethel
    Härligt att höra! Tack för tipset om filmen. Tror jag får se den en annan kväll, är trött efter dagens signering och tror inte jag orkar vara vaken så länge :-)
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!