Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 13 augusti 2013

Vad är en e-bok?

För mig är det självklart vad en e-bok är för något, men när jag talar om e-böcker med min 90-årige far talar jag om elektronisk bok, för att få honom att förstå dagens teknik.

Vad är då en e-bok?

En e-bok, ebok, elektronisk bok eller digital bok är en text- och bildbaserad publicering i digital form som kan läsas på datorer, läsplattor och vissa mobiltelefoner. Ibland motsvarar e-boken en vanlig tryckt bok, men den kan också ha skapats digitalt. Oxford Dictionary of English definierar e-boken som "en elektronisk version av en tryckt bok", men e-böcker kan finnas utan någon tryckt motsvarighet.

Historia

De tidigaste allmänna e-böckerna fanns i det digitala biblioteket Project Gutenberg, år 1971. Tidiga e-böcker var generellt skrivna för specialområden och en begränsad publik, och var tänkta att läsas enbart av små och hängivna intressegrupper. Under 1990-talet blev överföring av elektroniska filer, bland annat e-böcker, mycket enklare.

Åtskilliga e-boks-format växte fram och frodades. Vissa stöddes av större mjukvaruföretag som Adobe med sitt PDF-format, medan andra stöddes av oberoende och öppna källkodsprogrammerare.

(Denna artikel är helt eller delvis baserad på material från engelskspråkiga Wikipedia, 21 mars 2011.)
Ebok är ett innehåll som har lagrats i en digital fil med text eller med text och bild. Eläsare, läsplatta är en apparat där man kan läsa eboken. Läsprogram kallas de program som används för att läsa eboken. Sådana program kan finnas för dator, mobiltelefon eller läsplatta.

Layouten på eboken baseras på stilmallar: Cascading Style Sheets, förkortat CSS. Texten kan vara flödande eller i låst format som i en PDF. Tabeller kan formateras. Faktarutor kan läggas in i den löpande texten. Fotnoter kan länkas till texten. Eboken kan exporteras ut som en Epub-fil.

Förklaringen om e-böcker har jag hämtat från Wikipedia, som är en mycket bra sida, med massor av information!

Personligen tycker jag mycket om e-böcker, som jag läser i en liten läsplatta på 286 gram. Där kan jag ha 2.000 böcker. Behändigt att ta med på resan.

Nu börjar mina titlar komma ut som e-böcker. Du hittar dem på E-böcker av Kim M. Kimselius.

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 26 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!