Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 1 juni 2014

Boktips: Kampen om Järntronen av George R.R. Martin Game of Thrones

Kampen om Järntronen, Game of Thrones, av George R.R. Martin Jag har fångats av filmen Game of Thrones och nu har jag även lyssnat på första boken i serien. Boken var på 33 timmar och jag har levt med boken under en längre tid, den har följt med mig till Uddevalla på föreläsningsresa, ja överallt i min vardag, för det var svårt att sluta lyssna.

Jag vet vad som ska hända, eftersom jag har sett filmen, ändå älskar jag boken, för den tillför filmen ännu mer, ger mig förståelse för vissa saker i filmen, men också mer förklaringar och tankar hos huvudpersonerna. Nästa bok släpps snart som ljudbok och då ska jag slänga mig över den också. Kanske hinner jag lyssna ikapp och få veta vad som händer innan allt har blivit film. Läs boken!


I en svunnen tid inträffade en våldsam klimatförändring. Somrarna varar i decennier och följs av vintrar långa som en livstid. Längst upp i Norden ligger muren av is, ständigt bevakad av brödraskapet som vigt sitt liv åt uppgiften att skydda de sju konungarikena mot vålnader, kyla och okända faror. Men kusliga händelser vid muren förebådar en framtid av oro och krig.

Robert Baratheon och Eddard Stark befriade en gång i tiden de sju konungarikena från den galne draklorden Aerys och det blev Robert som besteg järntronen medan Eddard drog sig tillbaka till sitt Vinterhed.

Efter en lång tid av fred samlar sig kung Roberts fiender både i Norden och i Södern. Hans närmaste rådgivare har dött under mystiska omständigheter och till och med hans egen drottning smider i hemlighet onda planer. Kung Robert ber Eddard Stark om hjälp och Eddard och hans familj dras obönhörligt in i maktspelet kring de sju konungarikena. Intrigerna och maktkampen vid hovet leder till ett regelrätt krig mellan olika ätter och deras lorder.

Men det största hotet mot kung Robert är den mördade draklordens två barn, en son och en dotter som nu har vuxit upp. De lever i exil och har fått en fristad hos hövdingen över Dothrakiens grässlätter. Med hjälp av hövdingen och hans fyrtiotusen krigare ska så småningom en ättling av drakens blod åter sitta på järntronen.

Kampen om järntronen har tidigare givits ut i två delar: I vargens tid (1997) och Kampen om järntronen (1998).

Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars hittar du den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.

Den får fem stjärnor av fem möjliga.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!