Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 23 augusti 2014

Boktips: Croissants till frukost av Annika Estassy

Croissants till frukost av Annika Estassy.
En helt underbar bok! I början var jag lite konfunderad, eftersom jag förväntade mig att boken skulle ta vid där förra boken slutade. Ganska snart insåg jag att boken handlade om nästa par som jag lärde känna i första boken. Gabriel ger Cecilia ett hus i födelsedagspresent, ett hus som ligger i en liten by i Frankrike. Ett Bed and Breakfast, något Cecilia inte alls vill ha, inte heller vill hon säga upp sig från arbetet, som Gabriel gjort samma dag. Ändå ger hon det en chans och tar ut all innestående semester, tre månader.

Boken förflyttade mig till Frankrike och lyckades förmedla både dofter och bilder av hur det såg ut. Bra personskildringar, som gjorde att jag ibland retade mig på båda huvudpersonerna. Lite minus för att boken slutade väldigt abrupt. Jag hade velat ha lite till. Läs den!

Gabriel har det inte lätt. Inte bara att våren är inställd, golfströmmen på väg åt helt fel håll och hans spermier för slöa för att orka göra sitt jobb, han känner dessutom på sig att vackra Cecilia tänker lämna honom. Igen.

Cecilia i sin tur tvivlar allt mer på om det var rätt att gå tillbaka till Gabriel. För vad spelar det för roll att han har världens sötaste nackgrop när han ändå inte vill samma sak med livet som hon?

När den karismatiske Antoine gör comeback i Gabriels liv och lockar med en tillvaro i en trakt med ljumma vindar och trehundra soldagar per år, kan inte Gabriel värja sig. Detta är ju precis vad Cecilia och han behöver. Adjö resultatrapporter, övertid och permafrost, bonjour sol, hav och frihet!

Men att börja ett nytt liv är svårare än Gabriel föreställt sig. Dessutom har Cecilia inte glömt bort vilken hennes hetaste önskan är, och hon tänker se till att den går i uppfyllelse.

Croissants till frukost är en varm och tragikomisk roman om kärlek, biologiska klockor som tickar och livsdrömmar på kollisionskurs.

Annika Estassy föddes 1962 i Nice och bodde i Senegal och Frankrike tills hon som trettonåring flyttade till Ljusdal i Hälsingland. Idag bor hon i Solna, arbetar i Stockholm och tillbringar helgerna i Roslagens skärgård. I många år arbetade hon inom filmbranschen men är nu verksam som chef på Studieförbundet Vuxenskolan. Hon debuterade 2013 med den mycket uppmärksammade Solviken, en varm relationsroman om ödet och kärleken.

Hon har tidigare skrivit noveller och följetonger för veckotidningar samt arbetat som journalist.



Den får fyra stjärnor av fem möjliga.


För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Dagens rubrik på Kim M Kimselius Författarblogg är "Att bli mer effektiv".

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!