Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 12 december 2014

Skrivboken du inte kan vara utan!


Skriv som ett proffs av Lennart Guldbrandsson är en bok de flesta borde läsa innan de skriver en bok. Ja, den är faktiskt bra att läsa även om du redan har skrivit en bok.

Författaren går i minsta detalj in på varje ämne och benar upp allt på ett lättförståeligt sätt. Jag skrattar igenkännande när jag läser många kapitel, allt det där gör jag redan, har gjort sedan jag började skriva, helt intuitivt...

Men jag vet att många behöver lära sig, hitta rätt sätt att skriva, att få ur sig orden, att lyckas ta sig ända till slutet och inte haka upp sig en bit på vägen. Med Skriv som ett proffs får du hjälp att göra din bok färdig, du slipper hamna i skrivkramp och du vet hur du ska gå vidare med texten när du har skrivit klart.

Jag sträckläste boken, det gick inte att sluta när jag väl börjat läsa. Författarens röst bär tydligt genom hela boken och det känns som om han talar direkt till mig, inte som en hotfull lärare, utan som någon som vill hjälpa mig att göra den bästa bok jag någonsin har åstadkommit.

Här är några av huvudrubrikerna (som följs av otaliga underrubriker):
Skriv som ett proffs
Vad ska du skriva om?
Hur bygger man upp en text?
Vem skriver du om?
Varför har man ett tema?
Hur skriver man texten?
Bearbeta boken
Ta hjälp
Ge ut din bok
Marknadsför din bok
Avslutning

Som du ser är det en heltäckande bok, som berättar om skrivandet från idé till färdig bok. Skriv som ett proffs är helt enkelt en skrivbok du inte kan vara utan!

Baksidestext till Skriv som ett proffs:
Hur får du din bok såld? Skriv som ett proffs!

En av tre svenskar drömmer om att skriva en bok. Vill du bli en av dem som skriver klart och dessutom får boken såld? Det enklaste är att göra som proffsen:

välja idéer med omsorg

lägga upp texten så att den blir effektiv

hitta bokens kärna

ta hjälp av andra

marknadsföra på rätt sätt

Denna enkla, underhållande guide innehåller massor av tips som du kan återkomma till gång på gång under ditt skrivande. Lär dig hemligheterna, genvägarna och tricken som författare har använt i flera hundra år, tillsammans med flera nya verktyg som faktiskt fungerar.
Lennart Guldbrandsson är en efterfrågad lektör och skrivcoach. Han har försörjt sig på sitt skrivande sedan 2008. Skriv som ett proffs är hans tionde bok.


En bok jag varmt rekommenderar. Kanske något att ge bort, eller önska sig i julklapp?


Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!