Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 30 januari 2015

Rå och grym, Stalker av Lars Kepler

Stalker av Lars Kepler

Psykologisk thriller, som beskriver allt in i minsta detalj, vilket gör mig obehagligt berörd när det gäller skildringarna av morden. Jag vill inte veta allt, jag vill tänka lite själv.

Det är en spännande bok med oväntade vändningar, men också med partier som är sega och får mig att tappa intresset.

Upplösningen är grym och väl detaljerad. När jag tror att allt är över och tror jag kan andas ut, sätter det fart igen.

En, i mitt tycke, alldeles för lång bok.

Jag lovade mig själv att jag aldrig mer ska läsa en Keplerbok, det blir bara för mycket av råhet, blod och massaker. Tycker du om den typen av deckare/thriller kan jag rekommendera boken till dig, annars bör du låta bli att läsa den...

För nio år sedan dömdes prästen Rocky Kyrklund till rättspsykiatrisk vård för ett brutalt mord. Själv minns han ingenting. Efter en svår olycka har han återkommande blackouter.

Samma sommar som hans återanpassning till samhället påbörjas, skickar någon en filmsekvens på en kvinna i ett fönster till polisen. Nästa dag hittas kvinnan död i sitt hem. Det är inte bara det bestialiska våldet som leder tankarna till Rocky Kyrklunds gamla mord. En ny film kommer till polisen. Ingen förstår vad som händer och Joona Linna är försvunnen sedan mer än ett år. Nästan alla tror att han är död. Nästan alla..



602 sidor
Bonniers förlag

Den får tre stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina drygt 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Jag läste den första och kände redan då att det räckte. Du stärker mig i den uppfattningen. Håller verkligen med om att allt inte skrivas ut. Läsaren vill tänka själv. Och det är onödigt dessutom. Jag misstänker att författarna gör så i spekulativt syfte. Kort sagt: ju äckligare och blodigare, desto bättre bok. Så är det ju inte.

    SvaraRadera
  2. Hej Ethel

    Härligt att höra att någon annan har samma tankar om böckerna. Ja, jag tror också att de gör så medvetet. Kanske tycker många om den här typen av böcker, jag gör det definitivt inte.

    Ha det gott!

    Kram Kim :-D

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!