Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 20 februari 2015

Boktips: Enders spel av Orson Scott Card

Enders spel av Orson Scott Card
Första gången jag stötte på Ender var genom en film. När jag sedan upptäckte att det även fanns en bok ville jag givetvis läsa den.

Ender Wiggin är en liten sexåring som som jag tycker mycket synd om. Han är ett barngeni som sedan tidig ålder har genomgått utbildning för att bli stridsledare i försvaret mot en attack från en fientlig utomjordisk ras. Han bor hemma med sina föräldrar, sin sadistiske bror Peter som gör livet surt för honom och sin älskade syster Valentine som gör allt för sin lillebror Ender. Trots att Peter inget hellre vill än att bli värvad till stridsskolan, är det den yngre Ender som lyckas, trots att han egentligen inte vill. Han skickas ut i rymden till stridsskolan medan syskonen blir kvar på jorden.

Ender är speciell och det vet ledarna, därför distanserar de honom från de andra eleverna, bara för att testa hans förmågor. Han känner sig ensam och är rädd, eftersom de andra eleverna plågar honom och ser ned på honom.


Peter och Valentine börjar sitt arbete på jorden medan Ender kämpar för överlevnad uppe i rymden.

Är Ender den general jorden behöver? Kriget har rasat i hundra år, och jakten på den perfekta generalen har pågått nästan lika länge. Enders två äldre syskon är precis lika speciella som han, men på olika sätt. Tillsammans har de tre de förmågor som krävs för att bygga upp en ny värld. Ska de lyckas?

Det här var en riktigt bra fantasybok som kastade in läsaren i handlingen direkt. Jag vet inte om jag hade hjälp av att jag hade sett filmen först, men jag tog genast till mig handlingen och tyckte inte något kändes konstigt, tvärtom. Det lät helt naturligt. Boken förhöjde hela berättelsen och gav så mycket mer än vad filmen hade gjort, men så är det ju alltid.


Tycker du om fantasy och science fiction är det här en perfekt bok för dig!



ORSON SCOTT CARD [född 1951 i USA] är den enda författare som vunnit science fiction-genrens två största priser, Hugo och Nebula, två år i rad. Enders spel är en av de senaste decenniernas mest populära science fiction- böcker. Filmversionen av Enders spel håller just nu på att spelas in, och går upp på biograferna i november 2013.

33 på Goodreads lista över »Tidernas bästa böcker«

»Gripande, spännande« THE GUARDIAN

»En otroligt mäktig roman som är något av det allra bästa genren har åstadkommit.« THOMAS M. WAGNER, SF REVIEWS

»En av de riktigt stora science fiction-romanerna.« BOOKLIST






Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.


För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!