Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 22 mars 2015

Boktips: Ull av Hugh Howey när fantasy är som bäst

Ull av Hugh Howey

En skrämmande framtidsvision, som är så väl beskriven att den känns verklig. Det här skulle kunna hända.

Redan med första raden griper författaren tag i mig och det är helt omöjligt att sluta lyssna. Promenaderna blir allt längre, sömnen allt kortare eftersom jag lyssnar halva natten. Jag måste få veta hur det går!

Hugh Howey skildrar mästerligt alla karaktärer och med fasa inser jag att han även avrättar den i mitt huvud tänkta hjälten. Jag förstår att ingen går säker i boken, vilket gör den oändligt mycket mer spännande.

Tycker du om fantasy kommer du att älska den här boken. Läs den!

Till min glädje upptäckte jag att detta är första delen i en trilogi.

Beskrivning av boken:
I hundratals år har de sista människorna levt djupt under jorden i en gigantisk siloformad bunker. Ordning upprätthålls genom strikta regler och lagar: varje födelse kräver en död, varje liv kräver ett syfte. De som bryter mot reglerna döms till deportering - och i den giftiga atmosfären utanför silon innebär det döden.

När silon förlorar sin sheriff hittar de styrande en osannolik kandidat i Juliette, en mekaniker utan utbildning i lag och ordning. Hon kommer snart att lära sig hur djupt hennes värld, och även hon själv, kan brytas ned. Silon och dess invånare är på väg att få veta vad historierna bara har antytt, och vad de aldrig har vågat viska om. Uppror.

Ursprungligen var Ull en novell som Hugh Howey publicerade själv och sålde via Amazon. När den gjorde succé fortsatte han att bygga ut historien, som numera är planerad till en trilogi.



Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina drygt 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!