Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 26 april 2017

Utforskar Uddevalla

Utforskar Uddevalla

Just nu befinner jag mig i Uddevalla sedan ett par dagar. Här gör jag research inför boken Äventyr i Uddevalla, samt föreläser i flera skolor i projekt Skapande Skola.

På bilden ovan står jag vid havet vid Lyckorna, det blåser och är kallt. Bara någon timma tidigare regnade och snöade det. Med andra ord hade jag tur med vädret.

Älskar Bohusläns klippor, något jag saknat under många år. Här inne i centrala Uddevalla.

Efter ett förmiddagsmöte med massor av information blev det härlig lunch på den här mysiga restaurangen.
 Det var som att komma in i ett privathus.

Att besöka Uddevalla utan att ta ett foto av bron är nästan oundvikligt. Däremot undviker jag att köra på bron, den är alltför hög för mig.

 Här är fler bilder från Lyckorna, där vågorna har gäss.

Jag mötte en "sjöbuse". Så här ser en riktig bohuslänning ut enligt min barndomsbild.

Massor av information inhämtas. Här var det kallt och dragit, men när Ingrid berättade försvann kylan och värmen infann sig.

Lyckorna står det målat på klippan vid ångbåtsbryggan.

 Trots snålblåst tog vi en promenad utefter havet.

 Den här blommande häcken kunde jag inte motstå.

 Tänk vilken utsikt de måste ha från det här huset.

Husen ligger som en liten idyll här på Lyckorna. Självklart kommer platsen att vara med i min bok Äventyr på Uddevalla. Ingrid och Roger med på bild.

Sann snickarglädje.

 Vad sägs om den här sjöutsikten?

Efter en backig promenad där vinden ven om öronen ställde vi stegen till Villa Sjötorp uppe på höjden över Lyckorna.

Huset byggdes som sommarbostad åt bruksägaren Emil Haeger på Lilla Edets pappersbruk och stod klar för inflyttning 1901. Idag är huset ett 4-stjärnigt hotell med en mycket välrenommerad restaurang.

 Här slog Roger och jag oss ner och beställde in kaffe och te.

Det var verkligen njutbart att komma in i värmen.

Som om jag inte hade fått nog av blåst och kyla tog jag en timmas promenad i Uddevalla, efter att Roger hade lämnat av mig vid hotellet. I rask takt tog jag mig till klocktornet.

Parken strax nedanför klocktornet lockade, men en stor svart molnbank närmade sig och jag fick bråttom tillbaka till hotellet.

Blommande körsbärsträd är oemotståndliga även i kyligt väder.

När jag väl var tillbaka på hotellet nafsade ovädret mig i hälarna. I samma stund jag klev in på hotellet vräkte haglet ner. Då var det skönt att vara inomhus.

Det var måndagens researchdag.

På tisdagen var jag iväg till 3 olika skolor och föreläste. När jag kom till hotellet upptäckte jag att jag hade flera missade samtal. Det visade sig vara Radio Blekinge som ville att jag skulle vara med i sändning under onsdagen. Som tur var har jag en kort rast under den tid programmet sänds, med andra ord är jag med i direktsändning strax efter 10.00 på onsdagen, i P4 Radio Blekinge. Direktsändning från en skola i Uddevalla. Full fart med andra ord!

På torsdag och fredag är det dags för research runt om i Uddevalla igen.

Något som glädjer mig mycket när jag är här, är alla glada utrop när jag berättar att jag håller på att skriva en bok om Uddevalla.

Det gör mig glad och besöket i Uddevalla desto roligare.
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare


Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2017 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!


Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!